Απόψεις

Τα οινοποιία μπροστά σε δυσκολίες και προκλήσεις

Τα οινοποιία μπροστά σε δυσκολίες και προκλήσεις

Γράφει ο Θ. Δημητριάδης

Σήμερα Σάββατο (23/5) και αύριο Κυριακή τα 29 επισκέψιμα οινοποιεία που ανήκουν στο οινοτουριστικό δίκτυο «Δρόμοι του Κρασιού της Βορείου Ελλάδος» θα άνοιγαν τις πόρτες τους και θα περίμεναν να υποδεχτούν χιλιάδες επισκέπτες. Η πανδημία όμως του κορονοϊού άλλαξε τα δεδομένα και οι επισκέψεις αναβλήθηκαν. Πέρσι τα είχαν επισκεφτεί περισσότερα από 13.000 άτομα.

Παρ΄όλα αυτά οι οινοποιοί θέλουν να είναι αισιόδοξοι:
«Γνωρίζουμε από την επικοινωνία μας με το κοινό πως μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν, τα οινοποιεία μας θα συνεχίσουν να αποτελούν πόλο έλξης για τον κόσμο που θέλει να ξεφύγει, να εμπλουτίσει τις εμπειρίες του, να κάνει μια εκδρομή», τονίζει ο Γιάννης Αλμπάνης, διευθυντής της ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος».
«Το κρασί, παρόλο που ως προϊόν επλήγη από την πανδημία, καθώς είναι συνυφασμένο με τον κλάδο της εστίασης, κρατά ζωντανό το κομμάτι της παραγωγής του στον αμπελώνα και στο οινοποιείο, οπότε κατ’ επέκταση και τον οινοτουρισμό. Στα οινοποιεία μας, ο αριθμός των επισκεπτών κάθε χρόνο αυξάνεται. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που φροντίζουμε να κρατούμε, ο αριθμός επισκεπτών το 2019 “άγγιξε” τους 100.000, στην πλειονότητά τους Έλληνες»,

Ένα επιπλέον πλεονέκτημα που αναμένεται να δώσει ώθηση στην επισκεψιμότητα των οινοποιείων είναι το γεγονός ότι ο οινοτουρισμός συνδέεται άμεσα με τον οδικό τουρισμό, κάτι που -όπως όλα δείχνουν- θα παίξει κυρίαρχο ρόλο φέτος, ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα.

Πάντως, η πανδημία Covid-19 έπληξε και τον κλάδο οινοποιίας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια. Οι καλύτεροι πελάτες τους ήταν τα ξενοδοχεία, εστιατόρια και τα catering, αλλά αυτά βρίσκονται ήδη δύο μήνες σε πλήρη αδράνεια λόγω του lockdown.

Αβέβαιη είναι γενικά η φετινή εστίαση. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Οινοπαραγωγών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος» Στέλλιος Μπουτάρης τόνισε ότι «η εικόνα είναι κακή. Η HORECA, που για την Ελλάδα αποτελεί ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι της οικονομίας, σε σχέση με τις βόρειες χώρες, δεν δουλεύει καθόλου και δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει την επόμενη ημέρα. Στη λιανική, στα σούπερ μάρκετ, υπήρξε κάποια κινητικότητα τον Απρίλιο λόγω του Πάσχα, αλλά το θέμα είναι τι θα γίνει στην πράξη με τον τουρισμό και τα εστιατόρια. Από την αδράνεια στον κλάδο HORECA επηρεάζονται κυρίως τα μικρά οινοποιεία, που πραγματοποιούν μέχρι και το 90% των πωλήσεών τους σε εστιατόρια κτλ. Ευτυχώς που πολλά από αυτά είναι προσωπικές επιχειρήσεις, που σημαίνει ότι τα «τρέχουν» τα μέλη της οικογένειας και δεν χρειάζεται να πληρώνουν και προσωπικό».

Για την επόμενη μέρα στα οινοποιία είπε, «Έχουμε μπροστά μας φέτος έναν τρύγο, που δείχνει καλός, αλλά προς το τέλος του Ιουνίου θα πρέπει να εξετάσουμε και τα αποθέματά μας, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις γεμάτες αποθήκες. Οι αποθήκες μπορούν να αδειάσουν είτε με ενέργειες για να τονώσουμε ζήτηση, τουρισμό, εστιατόρια κτλ, είτε στις τρέχουσες συνθήκες με αυτό που λέμε «απόσταξη κρίσης», το οποίο στην ουσία συνιστά απόσυρση ποσοτήτων κρασιού που περισσεύουν, για να γεμίσουν οι αποθήκες με τα καινούργια».

Ήδη πολλά ιταλικά και ισπανικά οινοποιεία μέσω των φορέων τους ζήτησαν πρόσφατα ενεργοποίηση της απόσταξης κρίσης, ήτοι των κοινοτικών «εργαλείων» για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας.

 

Για την αναζωπύρωση της ζήτησης του κρασιού στην Ελλάδα και το εξωτερικό ετοιμάζονται δύο μεγάλα προγράμματα, που είχαν προγραμματιστεί προ κρίσης, αλλά η πανδημία αναδεικνύει τη σημασία τους.

Το πρώτο έχει να κάνει με το ελληνικό επώνυμο κρασί και την υποστήριξη της εκπαίδευσης των ανθρώπων της εστίασης, δηλαδή θα πρέπει, με βάση τις σημερινές ιδιάζουσες συνθήκες, να βρεθεί ενδεχομένως κάποιος τρόπος να στηριχθούν και οι ίδιοι οι εστιάτορες, όχι μόνο το προσωπικό τους.

Το δεύτερο έχει να κάνει με τη δημιουργία καμπάνιας ψηφιακού μάρκετινγκ για την προβολή του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, με ταυτόχρονη προβολή των επισκέψιμων οινοποιείων και σε συνεργασία με φορείς του τουρισμού, για να ανοίξει δίαυλος επικοινωνίας με τον ξένο καταναλωτή. Τα δύο προγράμματα δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν από τον Ιούνιο.

 

Προς το παρόν η καθολική καθίζηση του κλάδου HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering), λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της Covid-19 έχει αφήσει το «στίγμα» του στις πωλήσεις, με πτώση 40-50%.

Στις εξαγωγές οι πωλήσεις υπολειτουργούν, μια και πολύ λίγα κράτη έλαβαν διαφορετικά μέτρα από αυτά της ελληνικής Πολιτείας, οπότε εστιατόρια και ξενοδοχεία είναι στην πραγματικότητα σχεδόν παντού κλειστά ή υπολειτουργούν.

Με τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία κλειστά, κρασιά πωλούνται σήμερα κυρίως στα σούπερ μάρκετ, αλλά αυτά δεν είναι ο φυσικός χώρος πώλησής τους, καθώς όταν ο καταναλωτής τα επισκέπτεται, δεν έχει ως πρώτη προτεραιότητα στο μυαλό του να αγοράσει κρασί.

 

Επισκέψιμα είναι όλα τα οινοποιία της Λήμνου. Ας τα διαφημίσουμε έγκαιρα, ώστε οι επισκέπτες μας να τα γνωρίσουν από κοντά και να προμηθευτούν τα περίφημα κρασιά του νησιού μας, ενισχύοντας τους τοπικούς παραγωγούς.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button