ΑπόψειςΕπιλεγμένα

Καλαθάκι Λήμνου – ένα από τα πιο υγιεινά τρόφιμα !

Καλαθάκι Λήμνου – ένα από τα πιο υγιεινά τρόφιμα
Επιμέλεια: Θ. Δημητριάδη

Όλοι οι διατροφολόγοι και οι γιατροί συνιστούν την μεσογειακή διατροφή και, φυσικά, την φέτα, με τη μοναδική αλμυρή, υγρή και πικάντικη γεύση.

Δεν την συνιστούν μόνο για την υπέροχη γεύση της, αλλά και ως το πιο υγιεινό τυρί, ιδιαίτερα εάν προέρχεται από βιολογικό αγελαδινό, ή πρόβειο γάλα.
Η διατροφική αξία της φέτας περιλαμβάνει σημαντικά συστατικά: ασβέστιο, βιταμίνες συμπλέγματος Β, ριβοφλαβίνη, βιταμίνη Β6, Β12 και παντοθενικό οξύ, Βιταμίνη Α, σίδηρο, φώσφορο, ψευδάργυρο, και πολλά ιχνοστοιχεία (σελήνιο, μαγνήσιο, κάλιο, χαλκό και μαγγάνιο).
Η αυθεντική φέτα δεν είναι φτιαγμένη από αγελαδινό γάλα. Έχοντας διανύσει μια πορεία ύπαρξης χιλιάδων ετών, αυτό το αλμυρό τυρί περνάει από μια διαδικασία αποξήρανσης που το βοηθά να έχει αυτή την ξεχωριστή γεύση.

Η γνήσια φέτα προέρχεται μόνο από ορισμένες περιοχές της Ελλάδας και παράγεται κυρίως από πρόβειο γάλα, ενδεχομένως δε να περιέχει έως και 30% κατσικίσιο γάλα, ενώ και σε αυτή την περίπτωση μπορεί να ονομάζεται φέτα.

Μερικά από τα οφέλη της φέτας:

  1. Πέψη
    Πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από δυσανεξία στη λακτόζη, ένα σάκχαρο που βρίσκεται στο αγελαδινό γάλα, δηλαδή δυσκολεύονται να τη χωνέψουν. Ορισμένοι δεν μπορούν να χωνέψουν τις πρωτεΐνες των αγελαδινών γαλακτοκομικών προϊόντων. Το πρόβειο και το αιγοπρόβειο γάλα, από το οποίο παρασκευάζεται η φέτα, περιέχει λιγότερη λακτόζη από το αγελαδινό γάλα. Επιπλέον, τα σάκχαρα διαλύονται κατά τη διάρκεια της παρασκευής.
    2.         Βιταμίνη B6 και ιστιδίνη
    Η ιστιδίνη είναι ένα σημαντικό αμινοξύ που βρίσκεται στη φέτα και είναι απαραίτητο για την προστασία των νευρικών κυττάρων, παράγει ερυθρά αιμοσφαίρια και προστατεύει τους ιστούς από την ακτινοβολία και τη βλάβη λόγω βαρέων μετάλλων. Μεταβολίζεται στους νευροδιαβιβαστές ισταμίνη και καρνοσίνη, οι οποίες εμπλέκονται στην ανοσολογική λειτουργία, την πέψη και συμβάλλουν στην ορθή μυϊκή, εγκεφαλική και σεξουαλική λειτουργία.
    Η ιστιδίνη έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και είναι αντιφλεγμονώδης από τη φύση της. Ως εκ τούτου, η θεραπεία με ιστιδίνη για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και τις ψυχιατρικές διαταραχές είναι πολύ αποτελεσματική. Η καρνοσίνη, αφ΄ετέρου, μειώνει την μυική κόπωση και βελτιώνει τη μυϊκή λειτουργία.
    Η βιταμίνη B6 είναι στην πραγματικότητα μια συστοιχία εκατό και πλέον ενζύμων. Η ιστιδίνη χρειάζεται βιταμίνη Β6 για να συνθέσει ισταμίνη και καρνοσίνη. Δεδομένου ότι και οι δύο βρίσκονται στη φέτα, η φέτα καθίσταται αυτομάτως πλούσια πηγή θρεπτικών ουσιών
    3.         Μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών
    Η πρωτεΐνη είναι σημαντική για την αποκατάσταση και την οικοδόμηση των μυών. Είναι επίσης απαραίτητη για τη δομή, τη λειτουργία και τη ρύθμιση των οργάνων και των ιστών. Πρωτεΐνες διαφόρων ειδών λειτουργούν ως αντισώματα, ένζυμα, αγγελιαφόροι και μεταφορείς. Είναι σημαντικό να έχετε αρκετή και ισορροπημένη ποσότητα σε κάθε γεύμα. Ορισμένες ζωικές πρωτεΐνες έχουν μία επιπλέον ευεργετική επίδραση, επιδρώντας θετικά στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2:
    Μεταξύ των διαφόρων τύπων ζωϊκών πρωτεϊνικών τροφών, η υψηλότερη πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων (όπως το γάλα, το γιαούρτι, το τυρί και η πρωτεΐνη ορού γάλακτος) δείχνει μια σταθερή, ευεργετική επίδραση στη ρύθμιση της γλυκόζης ή / και τη μείωση του κινδύνου να νοσήσει κάποιος από T2DM (σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2).
    Οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι πρωτεΐνες των γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν πιο ισχυρές επιδράσεις στην έκκριση ινσουλίνης και ινκρετίνης σε σύγκριση με άλλες συνήθεις ζωικές πρωτεΐνες που καταναλώνονται.
    Εκτός από τα πρωτεϊνικά συστατικά τους, όπως τα ινσουλινογόνα αμινοξέα και τα βιοδραστικά πεπτίδια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν επίσης ένα διατροφικό σύμπλεγμα ουσιών, πλούσιων σε ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, τρανς-παλμιτεολικά λιπαρά οξέα και σάκχαρα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη – ουσίες που όπως έχει αποδειχτεί έχουν ευεργετικές επιδράσεις στον έλεγχο της γλυκόζης, της έκκρισης ινσουλίνης, της ευαισθησίας στην ινσουλίνη και / ή του κινδύνου T2DM.
    Έχοντας ελάχιστη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, η φέτα παρέχει 14 νόστιμα γραμμάρια πρωτεΐνης σε μία μερίδα των 100 γρ.
    4.         Ασβέστιο και υγεία των οστών
    Όπως γνωρίζουμε, το ασβέστιο είναι απαραίτητο για την υγιή κατάσταση των οστών και των δοντιών. Περίπου το 99% του ασβεστίου που υπάρχει στο σώμα μας βρίσκεται στα οστά και τα δόντια. Αυτό που ενδεχομένως είναι άγνωστο είναι ότι το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά οξυγόνου μεταξύ των κυττάρων, στην πήξη του αίματος, στη λειτουργία των μυών και στη νευροδιαβίβαση.
    Το ασβέστιο είναι μια απαραίτητη θρεπτική ουσία, οπότε το σώμα μας πρέπει να την πάρει από την τροφή σε περίπτωση που έχει έλλειψη. Χάνουμε ασβέστιο και άλλα μέταλλα μέσω των ούρων, των περιττωμάτων, της εφίδρωσης, των νυχιών και του δέρματος. Κατά συνέπεια, το ασβέστιο πρέπει να ανανεώνεται συνεχώς. Πολλοί άνθρωποι δεν λαμβάνουν αρκετό ασβέστιο σε τακτική βάση, οπότε το σώμα θα πάρει αυτό που χρειάζεται από τα οστά, με αποτέλεσμα αυτά να εξασθενίσουν με την πάροδο του χρόνου.
    Τα τριάντα γραμμάρια φέτας περιέχουν το 14% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης ασβεστίου. Η φέτα περιέχει επίσης μια σημαντική ποσότητα βιταμίνης D, μιας θρεπτικής ουσίας που είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου.
    5.         Βιταμίνη Α
    Η Βιταμίνη Α είναι κάτι παραπάνω από ένα βασικό θρεπτικό συστατικό∙ είναι σημαντικό για την όραση, για ένα υγιές δέρμα, την ανοσοποιητική λειτουργία, τον σχηματισμό των οργάνων, την αναπαραγωγή και την επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων. Γενικά, η βιταμίνη Α είναι υπεύθυνη για τη διαφοροποίηση κάθε κυττάρου στο σώμα. Η φέτα περιέχει μια νόστιμη δοσολογία αυτής της λιποδιαλυτής βιταμίνης. Το υγιές λίπος στη φέτα βοηθά στην απορρόφηση της Βιταμίνης Α.Επειδή η φέτα είναι από τα πιο νόστιμα και θρεπτικά τυριά που υπάρχουν, δεν πρέπει να καταναλώνεται σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Η φέτα περιέχει μεγάλη ποσότητα νατρίου, ενώ η ποσότητα αλατιού ενδεχομένως να οδηγήσει σε υπέρταση και έλλειψη καλίου. Το λίπος της φέτας είναι καλό για τον εγκέφαλο, αλλά η μεγάλη ποσότητα κορεσμένου λίπους επιβαρύνει το κυκλοφορικό σύστημα.Τι πρέπει να ελέγχει κανείς όταν αγοράζει φέτα
    Αν η φέτα δεν είναι παρασκευασμένη από πρόβειο γάλα ή από συνδυασμό πρόβειου και αιγοπρόβειου γάλακτος, δεν είναι γνήσια φέτα. Αγοράστε ελληνική φέτα αν μπορείτε – αυτή είναι η γνήσια φέτα. Οι κανονισμοί για την φέτα στην Ελλάδα είναι αυστηροί και οι Έλληνες τυροκόμοι γνωρίζουν πολύ καλά το προϊόν τους.
    Αγοράστε πιστοποιημένο βιολογικό προϊόν – αυτό εξασφαλίζει ορθή μεταχείριση των ζώων, μη χρήση συνθετικών χημικών ουσιών ή γενετικά τροποποιημένων οργανισμών στις ζωοτροφές, χωρίς ορμονική ή αντιβιοτική θεραπευτική αγωγή.
    Το χρώμα της φέτας πρέπει να είναι πάντα λευκό και να αποθηκεύεται σε άλμη για να διατηρείται φρέσκια. Εάν το χρώμα είναι κιτρινωπό, το τυρί έχει εκτεθεί στον αέρα εκτός άλμης.
    Η φέτα πρέπει να έχει μικροσκοπικές οπές στην επιφάνεια και να μην είναι πολύ συμπαγής. Η εύθρυπτη φέτα σημαίνει ότι η φέτα έχει παρασκευαστεί από αγελαδινό γάλα.Ας έλθουμε τώρα στην φέτα καλαθάκι Λήμνου.

Είναι λευκό τυρί άλμης με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ) και παράγεται από πρόβειο ή αιγοπρόβειο γάλα στην Λήμνο. Έχει λευκό χρώμα και μικρές τρύπες γεμάτες λίπος. Έχει γεύση παρόμοια με τη φέτα, αλλά λιγότερο ξινή.

Το γάλα προέρχεται από φυλές αιγοπροβάτων οι οποίες εκτρέφονται παραδοσιακά στη Λήμνο και τρέφονται από την τοπική βλάστηση. Η περιεκτικότητα σε κατσικίσιο γάλα μπορεί να είναι μέχρι 30%. Το γάλα πρέπει να έχει συλλεγεί από άρμεγμα το οποίο έλαβε χώρα τουλάχιστον 10 ημέρες μετά τον τοκετό. Η πήξη του γάλακτος λαμβάνει χώρα σε θερμοκρασία 33-34 °C. Η πήξη γίνεται με τη χρήση πυτιάς ή άλλων ενζύμων με παρόμοια δράση.

45 με 60 λεπτά μετά την προσθήκη της πυτιάς το τυρόπηγμα παραμένει ακίνητο για μερικά λεπτά και στη συνέχεια τοποθετείται στα κυλινδρικά καλούπια, γνωστά ως καλαθάκια, όπου στραγγίζεται και οξύνεται. Τα καλαθάκια αυτά δίνουν στο τυρί την χαρακτηριστική του ανάγλυφη επιφάνεια. Όταν ολοκληρωθεί η στράγγιση, το τυρί αλατίζεται εξωτερικά με χοντρό αλάτι και τοποθετείται σε λευκοσιδηρά δοχεία σε άλμη με περιεκτικότητα 6 με 8 % σε αλάτι. Στη συνέχεια ωριμάζει μέσα σε αυτά τα δοχεία για περίπου 3 εβδομάδες στους 14-18 βαθμούς. Μετά τοποθετείται σε ψυγεία σε θερμοκρασία 6°C για να ωριμάσει για τουλάχιστον δύο μήνες. Το τυρί παράγεται σε κεφάλια με διάμετρο 10 με 15 εκατοστά και ύψος 10 εκατοστά.

Έχει μέγιστη υγρασία 56% και ελάχιστη λιποπεριεκτικότητα επί ξηρού πάνω από 43%.

Ποιο είναι το πλεονέκτημα που έχει το καλαθάκι Λήμνου;

Το γάλα των προβάτων είναι πλούσιο, υγιεινό και πολύ θρεπτικό.

Η μεγάλη ηλιοφάνεια του νησιού και το ηφαιστιογενές χώμα των λόφων δίνουν μια βλάστηση πλούσια σε συστατικά.

Δεν είναι τυχαίο ότι στη Λήμνο καλλιεργούνται συστηματικά αρωματικά φυτά (στο Λιβαδοχώρι και αλλού) σύμφωνα με πανεπιστημιακά προγράμματα, ούτε ότι το θυμαρίσιο μέλι του νησιού έχει βραβευτεί με χρυσά σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Γι’ αυτό όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα της Λήμνου είναι πεντανόστιμα και τα προτιμούν τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία και εστιατόρια.

 

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button