Απόψεις

Λήμνος : Πότε ασφαλτοστρώθηκε ο πρώτος δρόμος ;

Πότε ασφαλτοστρώθηκε ο πρώτος δρόμος στη Λήμνο

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

 Κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα ενδιαφέρον βιβλίο, “Τα εκατό χρόνια του Δήμου Αθηναίων” του Δημήτρη Λαμπίκη. Ανάμεσα στα άλλα αναφέρει ότι ο πρώτος δρόμος που ασφαλτοστρώθηκε στην Αθήνα ήταν το 1905 με δήμαρχο τον Σπύρο Μερκούρη. Μέχρι τότε οι Αθηναίοι υπέφεραν από την αφόρητη σκόνη το καλοκαίρι κι από τη λάσπη τον χειμώνα.

Η ασφαλτόστρωση ήταν μεγάλο πράγμα για εκείνη την εποχή, άλλαξε εντυπωσιακά την καθημερινότητα των ανθρώπων. Γι’ αυτό και τα δημοσιεύματα των εφημερίδων ήταν συνεχή, αναλύοντας τη χρησιμότητα της οδοποιίας, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ασφαλτόστρωσης.
Οι πρώτοι που είχαν αντιδράσει ήταν οι αμαξάδες, γιατί οι ρόδες των οχημάτων τους γλιστρούσαν επικίνδυνα πάνω στο νέο οδόστρωμα. Αντέδρασαν επίσης και οι χαμάληδες Αυτοί έβγαζαν το μεροκάματο τους με το να σηκώνουν στους ώμους τους τις καλοντυμένες Αθηναίες κυρίες για να περάσουν τον δρόμο χωρίς να λερωθούν από τις λάσπες και τη σκόνη.

 

Ίσως θα έπρεπε να γραφεί ένα ανάλογο βιβλίο και για τη Λήμνο με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 60 χρόνων από την πρώτη ασφαλτόστρωση δρόμου στο νησί. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι οι δρόμοι της Λήμνου ασφαλτοστρώθηκαν για πρώτη φορά από το στρατό, και πιο συγκεκριμένα από την 3η ΜΟΜΑ. Μέχρι τότε οι περισσότεροι ήταν πρωτόγονοι χωματόδρομοι – όπως και σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το χωριό Παναγιά, μέχρι το 1925 δεν είχε καν αμαξιτό δρόμο, που να το συνδέει με το υπόλοιπο νησί και ο μοναδικός δρόμος προς το Κοντοπούλι, όχι μόνον δεν ήταν ασφαλτοστρωμένος, αλλά ούτε καν χαλικόστρωτος.

Επίσης, καλό είναι όταν πετάμε με το αεροπλάνο, να θυμόμαστε ότι το καμάρι της Λήμνου, το αεροδρόμιο ΗΦΑΙΣΤΟΣ, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα και ασφαλέστερα στην Ελλάδα, κι αυτό το έχει φτιάξει η 3η ΜΟΜΑ.

Οι παλιότεροι θα θυμούνται ίσως τα συνεργεία με τα φίνισερ, τους οδοστρωτήρες και τα τεράστια βυτία με καυτή άσφαλτο, που έρχονταν με το καράβι από τη Θεσσαλονίκη στη Λήμνο κάθε άνοιξη και δούλευαν όλο το καλοκαίρι μέχρι το φθινόπωρο.

Η ΜΟΜΑ, λοιπόν, ήταν μια υπηρεσία του μηχανικού και τα αρχικά της σημαίνουν Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκρότησης. Λειτούργησε σε όλη την Ελλάδα από το 1957 μέχρι το 1992, 35 ολόκληρα χρόνια. Η Ελλάδα χρωστάει πολλά σ’ αυτήν την στρατιωτική υπηρεσία, που έχει φτιάξει πολλές από τις βασικές υποδομές της χώρας και βοήθησε την Ελλάδα να σταθεί στα πόδια της μετά από μεγάλες καταστροφές. Δούλεψε σκληρά και κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες ώστε να ανασυγκροτηθεί το οδικό δίκτυο, οι γέφυρες ακόμα και βασικές κτιριακές μονάδες. Σε δυσπρόσιτα μέρη της ελληνικής επαρχίας, κυρίως ημι-ορεινών και ορεινών περιοχών, σε ακριτικές περιοχές και σε πολύ δύσκολες εποχές μετά από πολεμικές συρράξεις (και η χώρα μας είχε εμπλακεί σε αρκετές), τότε που η ανάγκη για ανακατασκευή κατεστραμμένων υποδομών ήταν εξαιρετικά σημαντική. Δρόμοι, κτίρια, γέφυρες, αεροδρόμια, εγγειοβελτιωτικά μικρά έργα κοινής ωφέλειας, οικοδομικά κ.ά. που έχει φτιάξει η ΜΟΜΑ, ακόμα και οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα, υπάρχουν έως και σήμερα.

Σε περίοδο ειρήνης, λοιπόν, και με λογικό κόστος η αποστολή της ΜΟΜΑ ήταν να δουλέψει στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα, εκεί όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών (γιατί ήταν ασύμφορο λόγω μεγάλου κόστους). Έτσι προέκυψαν πολλά μικρά κοινωφελή έργα τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.
Η εθνική και επαρχιακή οδοποιία ωφελήθηκε τα μέγιστα από τα έργα της ΜΟΜΑ μιας και έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους σε πάνω από 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν αεροδρόμια από την αρχή είτε επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια της νησιωτικής Ελλάδος.

Τέλος, να θυμηθούμε και μια άλλη προσφορά του στρατού προς την ασφάλεια της Λήμνου – αλλά και πολλών άλλων περιοχών της Ελλάδας. Όλοι ξέρουμε ότι στο Διαπόρι, στα 50 μέτρα από το γραφικό ταβερνάκι του Μενέλαου, ο στρατός από παλιά μέχρι σήμερα επανειλημμένα και μεθοδικά έχει ερευνήσει και “καθαρίσει” ένα σημείο με παλιές νάρκες.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button