Περιοδικό

Ελλάδα, η χώρα των επιδομάτων, των pass και vouchers

Ελλάδα, η χώρα των επιδομάτων, των pass και vouchers

 Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

Τα διάφορα επιδόματα, τα voucher και τα pass, που δίνει η κυβέρνηση, θυμίζουν την πλασματική ευημερία που ζούσαμε τη δεκαετία του 1990. Τότε που οι κυβερνήσεις έδιναν αβέρτα τα πιο απίθανα επιδόματα.

Να, μερικά από αυτά:
1)        Επίδομα προθέρμανσης αυτοκινήτου (στον ΟΤΕ) 690 €/μήνα. Η προθέρμανση σώζει τους αθλητές, έτσι θα το σκέφτηκαν στο υπουργείο Οικονομικών και έδωσαν επίδομα για να ζεσταίνουν τα αυτοκίνητα πριν τα οδηγήσουν. Ίσως να εμπνεύστηκαν από την Σουηδία και την Φινλανδία, εκεί όπου το χειμώνα η θερμοκρασία πέφτει κάτω από -18 βαθμούς και το πρωί οι οδηγοί επί 15-20 λεπτά προθερμαίνουν την παγωμένη μηχανή του αυτοκινήτων τους.

2)         Επίδομα έγκαιρης προσέλευσης 310 €/μήνα.
Εδώ πρέπει να δώσουμε χίλια δίκια και συγχαρητήρια. Η σωστή συμπεριφορά θέλει επιβράβευση, για αυτό και το συγκεκριμένο επίδομα έκανε πάταγο. Όλοι ήταν στην ώρα τους στην δουλειά.
3)         Επίδομα πλυσίματος χεριών (ΟΣΕ) 420 €/μήνα
Προνοητικοί, εκεί στο δημόσιο. Ξέρετε πόσα μικρόβια μεταφέρονται με τα χέρια; Μπράβο στην ελληνική κυβέρνηση που έσωσε το κόσμο από τις ιώσεις.
4)         Επίδομα προπέλας (Λιμενικό): 840 /μήνα σε 653 άτομα
Λίγο η ακριβή η προπέλα του πλοίου, πρέπει να την προσέχουμε.

5)         Επίδομα Φαξ (ΔΕΗ) 870 €/μήνα
Επίσης άλλα επιδόματα που έδωσαν ελληνικές κυβερνήσεις στο παρελθόν:
6)         Ετήσιο επίδομα χρήσης του κυλικείου, παρότι η χρήση των εστιατορίων των εγκαταστάσεων είναι δωρεάν (Όμιλος Ελληνικών Πετρελαίων) 120 /μήνα. – Σε όλο το προσωπικό.
7)         Επίδομα αποτελεσματικότερης διεκπεραίωσης υποθέσεων (Υπουργείο Δικαιοσύνης) 595 €/μήνα
8)         Επίδομα κεραίας (ΗΣΑΠ) 1120 €/μηνα – 329 άτομα
9)         Επίδομα μεταφοράς φακέλου (Δημόσιο) 290 €/μήνα – 6800 άτομα
10)      Επίδομα παραλαβής – παράδοσης λεωφορείων 450 €/μήνα – 1100 άτομα.

11)      Επίδομα έγκαιρης προσέλευσης (ΕΘΕΛ) 310€/μήνα – 1790 άτομα 

 (πηγή: Λευτεριά 9-3-24)

Προχτές, Παρασκευή 29 Μαρτίου, ο ΟΠΕΚΑ κατέβαλε ένα σωρό επιδόματα συνολικού ύψους 282.240.214 ευρώ, ανάμεσά τους και το επίδομα παιδιού που αφορά 512.214 οικογένειες.

Συγκεκριμένα:

  • Επίδομα Παιδιού: δικαιούχοι 512.214 – 97.111.315 ευρώ
  •  Επίδομα Στέγασης: δικαιούχοι 241.446 – 29.392.016 ευρώ
  • Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα: δικαιούχοι 189.493 – 41.731.012 ευρώ
  • Αναπηρικά: δικαιούχοι 184.073 – 84.423.354 ευρώ
  • Επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής: δικαιούχοι 656 – 197.573 ευρώ
  • Επίδομα Ομογενών: δικαιούχοι 5.603 – 197.253 ευρώ
  • Επίδομα Ανασφαλίστων Υπερηλίκων, ν. 1296/1982: δικαιούχοι 14.892 – 5.608.669 ευρώ
  • Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Υπερηλίκων: δικαιούχοι 18.422 – 8.458.517 ευρώ
  • Επίδομα Αλληλεγγύης για την Ελληνική μειονότητα Αλβανίας: δικαιούχοι 11.946 – 3.000.598 ευρώ
  • Έξοδα Κηδείας: δικαιούχοι 128 – 101.241 ευρώ
  • Επίδομα Γέννησης: δικαιούχοι 10.628 – 10.687.000 ευρώ
  • Επίδομα Ορεινών και μειονεκτικών περιοχών: δικαιούχοι 8 – 4800 ευρώ
  • Κόκκινα Δάνεια: δικαιούχοι 5.535 – 512.768 ευρώ
  • Προστατευόμενα τέκνα θανόντων σε φυσικές καταστροφές: δικαιούχοι 11 – 11.000 ευρώ
  • Πρόγραμμα Γέφυρα: δικαιούχοι 19 – 6.520 ευρώ
  • Ευάλωτοι οφειλέτες: δικαιούχοι 148 – 15.667 ευρώ
  • Επίδομα Αναδοχής: δικαιούχοι 584 – 282.075 ευρώ
  • Πρόγραμμα Προσωπικού βοηθού: δικαιούχοι 642 – 498.836 ευρώ
  • Σύνολο δικαιούχων, 1.196.448 Σύνολο καταβολών, 282.240.214 ευρώ.

 Να μη ξεχνάμε και τα έκτακτα επιδόματα, δηλαδή τα διάφορα pass και vouchers.

Το Youth Pass αποτελεί μέτρο ενθάρρυνσης και εισαγωγής των νέων στις πολιτιστικές και τουριστικές δραστηριότητες, ενίσχυσης του εγχώριου πολιτιστικού και τουριστικού κλάδου, καθώς και εξοικείωσης των νέων με τη χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Tο Αμάλθεια pass αποτελεί έκτακτο μέτρο ενίσχυσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής για τους νησιώτες κτηνοτρόφους με σκοπό την κάλυψη μέρους της αύξησης του κόστους της προμήθειας ζωοτροφών.

Το Dentist Pass αποτελεί μέτρο ενίσχυσης για τη διενέργεια πράξεων προληπτικής οδοντιατρικής φροντίδας σε παιδιά ηλικίας έξι έως δώδεκα (6-12) ετών.

Το Market Pass αποτελεί μέτρο ενίσχυσης των νοικοκυριών, με σκοπό την κάλυψη μέρους του αυξημένου κόστους αγορών, ιδίως ειδών διατροφής, λόγω της σημαντικής αύξησης του δείκτη τιμών καταναλωτή.

Sport Pass voucher για μαθητές της Α’ Γυμνασίου, ύψους 300 ευρώ, που θα ενεργοποιηθεί το τρίτο τρίμηνο του 2024 και αποσκοπεί στην ενίσχυση της άθλησης σε αθλητικά σωματεία. Πιθανότατα θα ευνοηθούν και οι Πολύτεκνοι αλλά και οικογένειες με ΑΜΕΑ.

Το Fuel Pass αποτελεί μέτρο ενίσχυσης φυσικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών για την αντιμετώπιση της αύξησης κόστους καυσίμων κίνησης.

Επιχορήγηση με επιταγές κατάρτισης για τη λήψη υπηρεσιών
κατάρτισης και πιστοποίησης

Επιταγή (voucher) για την αγορά ψηφιακών προϊόντων / υπηρεσιών από το πρόγραμμα ψηφιακά εργαλεία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜΜΕ)

Voucher «Τουρισμός για όλους».

Voucher κατάρτισης goLearn  μέχρι 400 €. Αφορά εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Voucher Κατάρτισης 1.000 ευρώ στο πρόγραμμα «Βάζω το μέλλον μου σε πρόγραμμα» για  30.000 ανέργους.

Επιδότηση θέρμανσης, Φορολοταρία, κλπ. κλπ. κλπ.

 

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

Ότι δεν είναι μόνιμα, αλλά περιστασιακά. Αξίζει να δούμε πώς τα σχολιάζει στην ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ ο Γιώργος Δημητριάδης, Πρόεδρος ΠΑΣΥΠ κατά του braindrain, αντιπρόεδρος ΕΚΚ, μέλος ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, υπ. Διδάκτορας:

 

«Εφόσον θέλουμε να μιλάμε με ρεαλιστικούς όρους και όχι με αντιπολιτευτικούς ή προεκλογικούς, θα πρέπει να σκεφτούμε πώς θα αντιστρέψουμε τον ρόλο των επιδομάτων σε ρόλο ενδυνάμωσης και ώθησης της νέας γενιάς.Ένα από τα θέματα που προβληματίζει και σίγουρα θα πρέπει να μας απασχολήσει ως γενιά, ως κράτος και ως πολιτεία είναι ο τρόπος με τον οποίο χειριζόμαστε σήμερα τα επιδόματα στήριξης. Συγκεκριμένα, τα στοχευμένα επιδόματα που δίνονται σε νέους ηλικιακά ανθρώπους είναι ένα πολύ λεπτό ζήτημα, καθώς με λανθασμένη χρήση μπορεί να φέρουν τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που είχαν οριστεί εξαρχής να φέρουν.

Τα επιδόματα ανά τα χρόνια λειτουργούν αναμφίβολα ως μέσο στήριξης και αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής για τους ευάλωτους και ασθενέστερους συμπολίτες μας. Όμως θα πρέπει να τονιστεί πως υπάρχει μεγάλη διαφορά στη λειτουργικότητα των επιδομάτων των υπερηλίκων, των
ατόμων με αναπηρία και των μεσηλίκων οικογενειαρχών από ό,τι στα επιδόματα των νέων κάτω των 30 ετών, που βρίσκονται στην πιο παραγωγική φάση της ζωής τους.

Τα επιδόματα δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να θεωρούνται ως πανάκεια στα ζοφερής σημασίας προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως χώρα. Ειδικά σήμερα, τα επιδόματα τα οποία δίνονται από την κυβέρνηση δεν προσφέρουν καμία ουσιαστική ανακούφιση, αφού προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό λόγω της ακρίβειας. Αυτή την περίοδο οι πολίτες πληρώνουν αυξημένες τιμές στα προϊόντα λόγω του αυξημένου ΦΠΑ, ένα μέρος λοιπόν αυτών των εσόδων μετατρέπεται σε επιδόματα, όπου στο τέλος φτάνουν να επιδοτούν την αισχροκέρδεια, αφού ουσιαστικά ένα μεγάλο μέρος αυτών καταλήγει στις εταιρείες παραγωγής ενέργειας!

Τα προβλήματα παραμένουν και μάλιστα κάποιες φορές χειροτερεύουν, καθώς με τη στήριξη αυτή ο νέος, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν ενεργοποιείται αλλά, εν αντιθέσει, αδρανοποιείται. Πολλώ δε μάλλον σήμερα, που οι νέοι εργαζόμενοι στρέφονται ολοένα και περισσότερο στη μαύρη και αδήλωτη εργασία, η οποία χαρακτηρίζεται από χαμηλούς μισθούς και μεγάλη αναντιστοιχία ως προς τις ώρες, τις ημέρες, τα ένσημα και τις απολαβές, αποθαρρύνονται περισσότερο από ποτέ στην αναζήτηση εργασίας. Ακόμη, με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, το οποίο νομιμοποιεί την κατάργηση
του οκταώρου, τις απλήρωτες υπερωρίες και την κατάλυση των συλλογικών συμβάσεων, η κατάσταση έχει γίνει πολύ χειρότερη, με αποτέλεσμα οι νέοι να χάσουν κάθε πίστη και ελπίδα σ’ ένα ασφαλέστερο και πιο δίκαιο εργασιακό μέλλον.

Όλοι αυτοί οι άνθρωποι βιώνουν έντονα πλέον το άγχος και την ανασφάλεια, δύο συναισθήματα που καταρρακώνουν τη σωματική και την ψυχική τους υγεία. Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα που ανακύπτει από αυτή την κατάσταση είναι και η αύξηση της υπογεννητικότητας. Οι χαμηλοί μισθοί και η ανεργία στους νέους ανθρώπους καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη τη δημιουργία οικογένειας και την ανατροφή παιδιών, αυξάνοντας έτσι κατά πολύ το δημογραφικό πρόβλημα. Οι επιπτώσεις του
προβλήματος αυτού έχουν αρχίσει να επηρεάζουν αισθητά ολόκληρη την πατρίδα μας, καθώς η ολοένα και μεγαλύτερη αύξησή του έχει συρρικνώσει τον πληθυσμό της χώρας κατά πολύ τα τελευταία χρόνια.

Το χειρότερο σενάριο όμως είναι πως η επιδοματική πολιτική της χώρας μας στρέφεται σε ένα μοντέλο «ελέγχου της μάζας» και ειδικά της νέας γενιάς, με τον όρο της υπακοής στην κεντρική εξουσία. Σύμφωνα με το πρόσφατο, νέο ψηφισθέν νομοσχέδιο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, αν ο επιδοτούμενος από το κράτος, για παράδειγμα, δεν συμμορφώνεται με ορισμένους κανόνες και αποφάσεις, τότε παύει και η χορήγηση του επιδόματος.

Εάν συνδυάσει μάλιστα κανείς τα παραπάνω γεγονότα με τα γνωστά επιδόματα της πανδημίας, θα δει πως δυστυχώς δημιουργούνται εκείνες οι συνθήκες μέσα στις οποίες οι άνθρωποι της χώρας φτάνουν στο σημείο να προτιμούν να ζουν με επιδόματα και να μην εργάζονται, αφού αν εργάζονταν θα το έκαναν για να λάβουν τα ίδια χρήματα με αυτά που θα λάμβαναν από το επίδομα. Αποτέλεσμα
όλου αυτού είναι να μη δημιουργούνται νέες εργασιακές ευκαιρίες, γιατί «πλασματικά» λεφτά άνευ πραγματικού αντικρίσματος δημιουργούνται εύκολα, αλλά πραγματικά λεφτά πάρα πολύ δύσκολα πλέον. Εδώ όμως θα πρέπει να τονίσουμε πως οι πραγματικές οικονομίες απαιτούν πραγματικούς πόρους και πραγματικές δουλειές, όχι… επιδόματα. Και κάπως έτσι φτάνουμε στο σημείο να μην
αναπτύσσεται η οικονομία μας, καθώς η λανθασμένη επιδοματική πολιτική καθηλώνει την πιο παραγωγική ομάδα ανθρώπων, τους νέους ανθρώπους αυτού του τόπου.

 

Μήπως θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε να μπορέσουμε να

αντιστρέψουμε τον ρόλο των επιδομάτων όπως τα ξέρουμε σήμερα; ΠΡΟΤΑΣΗ: Egόσον θέλουμε να μιλάμε με ρεαλιστικούς όρους και όχι με αντιπολιτευτικούς ή προεκλογικούς, θα πρέπει να σκεφτούμε πώς θα αντιστρέψουμε τον ρόλο των επιδομάτων σε ρόλο ενδυνάμωσης και ώθησης της νέας γενιάς. Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό στην πράξη; Με το να
μετατραπούν τα επιδόματα σε μπόνους εργασίας. Το βασικό δεδομένο μας αυτή τη στιγμή είναι πως δημοσιονομικά δεν υπάρχει ο χώρος ώστε να αυξηθεί ο μισθός στα 1.000 ευρώ όπως θα θέλαμε, συνεπώς τι θα μπορούσε να γίνει; Πολύ εύκολα θα μπορούσε εντέχνως το επίδομα να προστίθεται στον κατώτατο μισθό του κάθε εργαζόμενου, έτσι ώστε να λειτουργεί ως ένα μεγάλο κίνητρο εύρεσης εργασίας αλλά και ως ένα μέσο ισοστάθμισης για έναν καλύτερο μισθό ο οποίος θα φτάνει όσο πιο κοντά γίνεται στα ευρωπαϊκά επίπεδα και δεδομένα. Έτσι δίνεται το έναυσμα στον νέο άνθρωπο να μπει άμεσα στην παραγωγική διαδικασία, αφού στο τέλος η συγκεκριμένη εργασία θα του αποφέρει ικανοποιητικές απολαβές, οι οποίες θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στην πραγματική αύξηση της ποιότητας ζωής του».

Google NewsΑκολουθήστε το LimnosNea.gr - ΡάδιοΆλφα στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσειςαπό την Λήμνο και τον κόσμο.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης
Close
Back to top button