Περιοδικό

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο – Πως μπαίνει στη ζωή μας ;

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο – μπαίνει στη ζωή μας

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

 

Διευκρίνιση: Οι τυχόν διαφημίσεις που παρεμβάλλονται ενδιάμεσα σ’ αυτό το κείμενο γίνονται από τον διακομιστή του διαδικτύου και δεν έχουν σχέση ούτε με τον συντάκτη ούτε με το περιεχόμενο του.

 

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος μέχρι την άφιξη του Dacia Spring στην ελληνική αγορά, κάτι το οποίο φαίνεται πως θα γίνει μέσα στη χρονιά και λογικά μετά το καλοκαίρι που θα ξεκινήσει το λανσάρισμα του αυτοκινήτου.
Πέρα από το γεγονός πως δεν θα παράγει ρύπους, το μικρό SUV, όπως επιβεβαιώνει η Dacia, θα είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό της αγοράς, με γαλλικά δημοσιεύματα να προσθέτουν πως θα κοστίζει λίγο πάνω από τις 10.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένων των επιδοτήσεων. Σημειώστε πως η ανάλογη επιδότηση στην Γαλλία αντιστοιχεί σε περίπου 6.000-7.000 (στην Ελλάδα είναι πάνω – κάτω 5.000 ευρώ).

Το Dacia Spring θα βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-A, θα έχει μήκος 3,73 μ., πλάτος 1.58 μ., ενώ το ύψος του θα αντιστοιχεί σε 1,51 μ. Θα μπορεί να μεταφέρει με ευκολία έως και τέσσερις επιβάτες, ενώ η χωρητικότητα του πορτπαγκάζ θα αποτυπώνεται σε 300 λτ.
Το μοντέλο θα «φορά» έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 45 ίππων, ο οποίος θα τροφοδοτείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 26,8 kWh. Περί αυτονομίας, ο όμιλος Renault υποστηρίζει πως αυτή θα αντιστοιχεί σε 230 χλμ., ενώ εφόσον κινείται αποκλειστικά μέσα στην πόλη, με μια φόρτιση, θα μπορεί να διανύσει έως και 305 χλμ. (σε κύκλο WLTP).
Για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας μέσω οικιακής πρίζας θα απαιτούνται 14 ώρες, ενώ σε παροχή συνεχούς ρεύματος (DC) έντασης 30 kW, η φόρτιση από το 0 στο 80% δεν θα διαρκεί περισσότερο από μία ώρα. Σημειώνεται πως σε Wallbox ισχύος 7,4 kW ο χρόνος πλήρης φόρτισης θα αντιστοιχεί σε περίπου 5 ώρες.

«Προσφέροντας το Spring, ένα 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης με χαρακτήρα SUV το οποίο εξυπηρετεί τις ανάγκες των πελατών και προσφέρεται σε ασυναγώνιστη τιμή, η Dacia εκδημοκρατίζει την ηλεκτρική κινητικότητα», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της ο όμιλος Renault.

Το Dacia Spring θα διατεθεί στην ελληνική αγορά στους επόμενους μήνες, με επικρατέστερη περίοδο εκείνη του φθινοπώρου.

 

Όλα αυτά είναι πολύ ενδιαφέροντα. Εντούτοις, καλό είναι να ξέρουμε κι άλλες πληροφορίες σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Παραθέτουμε πληροφορίες από την HELLAS DIRECT:

 

Πόσο θα πληρώνει κανείς για σέρβις;
Θα υπάρχει κάποια ελάφρυνση στα τέλη κυκλοφορίας;
Θα μπορεί κανείς να παρκάρει δωρεάν;

Τέλη κυκλοφορίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών οι κάτοχοι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Αυτό εξαρτάται από τη μηδενική εκπομπή ρύπων. Είναι eco-friendly το ηλεκτρικό!

 

Τεκμήριο

Και ναι και όχι. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εντάσσονται στην πρώτη κλίμακα τεκμηρίων και είναι στα €4.000 αν η αξία του αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερη από €50.000. Αν πάλι η αξία του είναι μικρότερη από €50.000 δεν θεωρείται τεκμήριο.

 

Είναι πιο ακριβή η ασφάλεια για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Κατά πάσα πιθανότητα, η ασφαλιστική που ήδη χρησιμοποιείς θα παρέχει και ασφάλεια ηλεκτρικού οχήματος. Το ύψος του ασφαλίστρου θα εξαρτάται από παράγοντες όπως: η ισχύς του κινητήρα, η επιτάχυνση του οχήματος, η μάρκα, ο τύπος οχήματος, η αξία του οχήματος.

Φυσικά, δεν παύουν να συνυπολογίζονται παράγοντες όπως η ηλικία του οδηγού, η χρήση που γίνεται στο αυτοκίνητο και όλα αυτά που ξέραμε μέχρι τώρα.

 

Μπορείς να παρκάρεις δωρεάν αν έχεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Βεβαίως! Αν διαθέτεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχεις ένα έξτρα προνόμιο του δωρεάν παρκαρίσματος.

 

Όποιο ηλεκτρικό κι αν έχεις;;
Όχι! Πάμε στα ψιλά γράμματα τώρα. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μηδενικούς ρύπους–τα καθαρόαιμα που λέμε– και τα plug-in υβριδικά με ρύπους CO2 μέχρι 50 gr/km είναι αυτά που μπορείς να τα παρκάρεις δωρεάν.

 

Πού θα παρκάρεις; Παντού;
Όχι βέβαια. Εντός των ορίων των δήμων που έχουν θέσεις στάθμευσης για κατοίκους και ελεγχόμενη στάθμευση. Εντάξει, δεν είναι και λίγο.

 

Για πόσο θα δικαιούσαι το free παρκάρισμα;
Το μέτρο αυτό θα ισχύσει από 1/1/2021 μέχρι 31/12/2022. Προκειμένου να αναγνωρίζουν το όχημά σου και να μην παίρνεις κλήσεις, το Υπουργείο Εσωτερικών θα σου δίνει ένα ειδικό σήμα –όπως είναι αυτό που έχουν οι γιατροί– το οποίο θα μπαίνει σε εμφανές σημείο στο αυτοκίνητο και θα παρκάρεις δωρεάν.

 

Πόσο κοστίζει η αντικατάσταση μπαταρίας σε περίπτωση που δεν καλύπτεται από την εγγύηση;

Αυτό είναι δύσκολο να σου συμβεί μιας και όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα σου δίνουν εγγύηση 8 χρόνια και για το 70% της χωρητικότητας της μπαταρίας. Οπότε μάλλον δεν θα χρειαστεί να αντικαταστήσεις την μπαταρία χωρίς να σε καλύπτει η εγγύηση. Αλλά, σε περίπτωση που περάσουν τα 8 χρόνια και η μπαταρία πρέπει να αντικατασταθεί και έχουμε 2021, θα πληρώσεις €7.000-8.000. Ωστόσο, για να καταπονηθεί η μπαταρία πρέπει να κάνεις πολλά χιλιόμετρα, να έχει πολύ κρύο και να μην προσέχεις κατά τη διάρκεια της φόρτισης. Αν τώρα πρέπει να αντικαταστήσεις την μπαταρία το 2028 και δεν σε καλύπτει η εγγύηση, οι προβλέψεις λένε πώς θα πληρώσεις περίπου €2.500.

 

Πόσο κοστίζει η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη φόρτιση έχεις δύο επιλογές: την οικιακή και τη δημόσια. Αναλόγως ποια από τις δυο θα επιλέξεις, θα διαμορφωθεί και το ποσό που θα πληρώσεις.

Δημόσια φόρτιση

Η δημόσια φόρτιση δεν συνεπάγεται και δωρεάν φόρτιση. Έχει και αυτή ένα κόστος σίγουρα, αν και εδώ είναι λίγο θολά τα νερά. Υπάρχουν σημεία στα οποία μπορείς να φορτίσεις δωρεάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά γενικά το κόστος της δημόσιας φόρτισης μπορεί να διαφέρει κάθε φορά και εξαρτάται από ορισμένους παράγοντες.

Ιδιωτική φόρτιση

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο το βάζεις στην πρίζα. Άρα αυτό που θα πληρώνεις για τη φόρτιση θα είναι κιλοβατώρες. Άρα για να ξέρεις πόσο θα σου κοστίζει θα πρέπει να ξέρεις τις χρεώσεις κιλοβατώρας και την κατανάλωση του αυτοκινήτου (δηλαδή τι μπαταρία διαθέτει). Σε ένα οικιακό τιμολόγιο το κόστος της κιλοβατώρας είναι €0,11057. Βάλε κι ένα +6% ΦΠΑ και πας στο €0,1172042. Επίσης να το φορτίζεις και βράδυ –αν και εφόσον είσαι από τους τυχερούς που έχουν νυχτερινό– δηλαδή μεταξύ 23:00-07:00. Για την περίοδο λοιπόν από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου και για χρεώσεις νυχτερινού, το κόστος κιλοβατώρας μαζί με το ΦΠΑ +6% θα είναι €0,0837294.

Τώρα, ανάλογα με το πόσα χιλιόμετρα διανύεις τον μήνα, διαμορφώνεται και το συνολικό ποσό το οποίο θα πληρώνεις για το αυτοκίνητό σου. Κόστος για έναν μήνα ιδιωτικής φόρτισης.

 

Πόσο θα αυξηθούν τα μηναία έξοδα φόρτισης;

Η αλήθεια είναι πως μόνο προσεγγιστικά υπάρχει αυτή η απάντηση, καθώς η ΔΕΗ έχει κάποιες χρεώσεις που δεν μπορούμε να τις υπολογίσουμε εδώ γιατί δεν τις ξέρουμε. Ωστόσο, για να έχεις μια εικόνα –η πραγματικότητα θα είναι σαφώς προς τα πάνω. Ένα παράδειγμα:

Έστω ότι έχεις το Opel Corsa-e και σε έναν μήνα διανύεις περίπου 1.000 χιλιόμετρα. Τότε θα πληρώνεις για τη φόρτιση: Περίπου €29, αν φορτίζεις κατά τη διάρκεια της ημέρας και περίπου €18,4 αν φορτίζεις το βράδυ. Δηλαδή αν έχεις νυχτερινό.

 

Πόσο θα πληρώσεις για σέρβις στην 5ετία;

Αν έχεις Peugeot e-208. Για τα πρώτα 5 χρόνια θα πληρώσεις €219,22 έχοντας πραγματοποιήσει 2 σέρβις. Σέρβις: κάθε 25.000 χιλιόμετρα ή κάθε 2 χρόνια (Περιλαμβάνει: πλήρωση υγρών φρένων, σετ φίλτρων γύρης, αντικατάσταση υγρού πλυστικής και διαγνωστικούς και λοιπούς ελέγχους, Εγγύηση μπαταρίας: 160.000 χιλιόμετρα ή 8 χρόνια).

Οpel Corsa-e. Για τα πρώτα 5 χρόνια θα πληρώσεις €295 έχοντας πραγματοποιήσει 2 σέρβις και έναν οπτικό έλεγχο. Σέρβις: κάθε 25.000 χιλιόμετρα ή κάθε 2 χρόνια (Περιλαμβάνει: αντικατάσταση υγρού φρένων, αντικατάσταση φίλτρου καμπίνας και διαγνωστικούς και λοιπούς ελέγχους, Εγγύηση μπαταρίας: 160.000 χιλιόμετρα ή 8 χρόνια).

Skoda Citigo e-Iv Για το μικρό αυτό θα πληρώσεις €300 στα πρώτα 5 χρόνια. Σέρβις: κάθε 16.000 χιλιόμετρα ή κάθε 1 χρόνο. (Περιλαμβάνει: αλλαγή υγρών φρένων, αντικατάσταση φίλτρου γύρης/σκόνης, καθαρισμός πίσω ταμπούρων και διαγνωστικούς και λοιπούς ελέγχους, Εγγύηση μπαταρίας: 160.000 χιλιόμετρα ή 8 χρόνια).

Mercedes EQC Αν έχεις αυτό το πολυτελές αυτοκίνητο θα πληρώσεις στην πρώτη 5ετία €1.020. Σέρβις: κάθε 16.000 χιλιόμετρα ή κάθε 1 χρόνο (Περιλαμβάνει: αντικατάσταση υγρού φρένων, αντικατάσταση φίλτρου σκόνης, έλεγχο συστήματος διεύθυνσης, αρθρωτών συνδέσμων, στελεχών ανάρτησης και ελαστικών, έλεγχο συστήματος πέδησης, έλεγχο συστήματος υψηλής τάσης, λειτουργία και διόρθωση εξωτερικού φωτισμού, έλεγχο καλωδίων φόρτισης, έλεγχο συστήματος καθαρισμού παρμπρίζ, αντικατάσταση φίλτρου σκόνης ενεργού άνθρακα, έλεγχο στάθμης ψυκτικού υγρού κυκλώματος μπαταρίας υψηλής τάσης και αντικατάσταση μπαταρίας KeyLess-go. Εγγύηση μπαταρίας: 160.000 χιλιόμετρα ή 8 χρόνια).

 

Για τη σωστή συντήρηση του ηλεκτρικού σου θα πρέπει να συμβουλευτείς έναν ειδικό για την ακριβή συχνότητα των σέρβις που θα πρέπει να κάνεις. Οι χιλιομετρικές τιμές που δίνονται εδώ είναι αυτές που δίνονται από τον κατασκευαστή και ενδεχομένως να αλλάζουν για διαφορετικές εκδόσεις ή ανάλογα με τη χρήση που κάνεις στο όχημά σου.

Προφανώς λοιπόν το κόστος για τη συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται πολύ από το μοντέλο που θα διαλέξεις και από το πώς θα το φορτίζεις. Δηλαδή, από το αν έχεις νυχτερινό ρεύμα ή όχι κυρίως, μιας και αυτό ρίχνει σημαντικά το κόστος της φόρτισης. Σε ό,τι αφορά αυτά τα δύο δεν μπορεί να δοθεί μια γενική εικόνα, παρά μόνο κάποιες ενδεικτικές τιμές με τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα.

 

Ωστόσο, αν κοιτάξουμε το σέρβις ή τα τέλη κυκλοφορίας και το παρκάρισμα, εκεί κερδίζεις σημαντικά. Αν έχεις ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν πληρώνεις καθόλου τέλη κυκλοφορίας ενώ αν έχεις ένα υβριδικό πληρώνεις σχεδόν τα μισά από αυτά που θα πλήρωνες για ένα συμβατικό.

Επίσης, αν έχεις αμιγώς ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό δικαιούσαι δωρεάν παρκάρισμα σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης. Τέλος, στο σέρβις έχεις πια πολύ λιγότερα ανταλλακτικά και εξαρτήματα από τα οποία εξαρτάται η κατάσταση του αυτοκινήτου κάτι που μειώνει πολύ το ποσό που θα πληρώνεις στο συνεργείο. Που σημαίνει, τέλος το μικρό και μεγάλο σέρβις. Ένα και καλό σε συγκεκριμένα χιλιόμετρα.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button