Λήμνος

Ο Ρ. ΚΟΨΙΔΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥ !

Ο Ρ. ΚΟΨΙΔΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥ !

Ράλλης Κοψίδης (1929-2010)

Αναδρομική

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 Η Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης Κοντιά Λήμνου παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του λημνιού καλλιτέχνη Ράλλη Κοψίδη. Η διοργάνωση της έκθεσης του Κοψίδη αποκτά ιδιαίτερη σημασία, επειδή είναι η πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη στη γενέτειρά του, και ταυτόχρονα η πρώτη αναδρομική έκθεση του Κοψίδη που γίνεται μετά τον θάνατό του, τον Αύγουστο του 2010.

 Στην Πινακοθήκη Κοντιά παρουσιάζονται περισσότερα από εκατόν δέκα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής (πίνακες, σχέδια, αγιογραφίες, τυπώματα σε λινόλεουμ, μεταξοτυπίες, μελέτες για εικονογράφηση, μακέτες για τοιχογραφίες κ.ά.). Η παρουσίαση του εικαστικού αποτυπώματος του Κοψίδη αναπτύσσεται μέσα από μια σειρά ενοτήτων που παρακολουθούν τη ζωή του και την εξέλιξή του: από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με τον Γιάννη Μόραλη και κυρίως με τον Ανδρέα Γεωργιάδη (1949-1954), και αργότερα στη στροφή προς τη βυζαντινή τέχνη, με οδηγό τη διδασκαλία του Φώτη Κόντογλου (1954-1959). Από το 1960 και εξής, ο ζωγράφος σταδιακά απομακρύνεται από τη βυζαντινή παράδοση και τον Κόντογλου, στην προσπάθεια για άρθρωση μιας προσωπικής εικαστικής γραφής. Από το 1975 και εξής, η τέχνη του Κοψίδη, που μένει πάντοτε παραστατική, εμπνέεται από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό και ειδικά από το κίνημα του υπερρεαλισμού. Την περίοδο εκείνη χρονολογείται και ο σημαντικότερος, ίσως, κύκλος πινάκων σε ολόκληρη την εργογραφία του Κοψίδη: η σειρά με τα τοπία του Λαυρίου. Το Λαύριο είναι για τον καλλιτέχνη ένας τόπος ιστορίας, μνήμης και ανθρώπινου μόχθου, που ελέω της τεχνολογίας και των μεταλλίων μεταμορφώνεται σε ένα τοπίο βιομηχανικό. Μέσα από τα τοπία του Λαυρίου, ο Κοψίδης στρέφεται προς τον υπερρεαλισμό, συνδυάζοντας σύμβολα και εικόνες που δίνουν ένα μαγικό περιβάλλον. Τότε, ο ζωγράφος θα αρχίσει να στρέφεται προς τα παιδικά του χρόνια και την ανάμνηση της Λήμνου. Μνήμες της παιδικής ηλικίες μπερδεύονται με οράματα και όνειρα, η Λήμνος μετατρέπεται σε τοπίο φανταστικό, ονειρικό, γεμάτη τέρατα της φαντασίας.

 

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης έντυπα (βιβλία εικονογραφημένα από τον Κοψίδη, άλλα γραμμένα από τον ίδιο και διακοσμημένα από το χέρι του, συλλογές διηγημάτων όπου κυρίαρχη θέση κατέχει η Λήμνος) αλλά και λιγοστό αρχειακό/φωτογραφικό υλικό που εστιάζει στη σχέση του καλλιτέχνη και λογοτέχνη με τη Λήμνο.

 

Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος με κείμενα των Ράλλη Κοψίδη, Άσπας Αρώνη-Κότσαλη, Δημήτρη Λούσκου και Σπύρου Μοσχονά.

 

 

Επιμέλεια Έκθεσης: Σπύρος Μοσχονάς

Διάρκεια έκθεσης: 13 Ιουλίου – 20 Σεπτεμβρίου 2019

Εγκαίνια Σάββατο, 13 Ιουλίου, 20:00

 

 

 

Η ΛΗΜΝΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟ

Πέτρινα αρχοντικά καραβοκύρηδων του 19ου και του 20ού αιώνα, νεοκλασικά με μαρμάρινα φουρούσια, λιθόστρωτα δρομάκια, περιβόλια με εσπεριδοειδή, παλιοί ανεμόμυλοι: ο Κοντιάς είναι ένα από τα μεγαλύτερα χωριά της Λήμνου (στην ανατολική πλευρά, σε απόσταση 11 χλμ. από τη Μύρινα) και από τα πιο χαρακτηριστικά – με μια γλυκιά αύρα παρελθόντος. Για τις ομορφιές του είναι υπερήφανοι οι εξακόσιοι κάτοικοί του και οι Κοντιατινοί που δεν ζουν στο νησί. Αλλά και για κάτι ακόμα: για την Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης, που στεγάζεται σε ένα υπέροχο πετρόκτιστο κτίριο και τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί σημαντικές εκθέσεις. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο στόχος της δημιουργίας της: να αναδεικνύει το έργο Ελλήνων καλλιτεχνών, αλλά να φέρνει στον Κοντιά και αξιόλογους ξένους δημιουργούς, ώστε να μπολιάζουν τους ντόπιους, και κυρίως τους νέους, με την τέχνη τους.

Το φετινό εικαστικό καλοκαίρι στον Κοντιά ανήκει στον Λημνιό Ράλλη Κοψίδη, μαθητή του Φώτη Κόντογλου, του Γιάννη Μόραλη και του Ανδρέα Γεωργιάδη, με την πρώτη αναδρομική έκθεση που πραγματοποιείται μετά τον θάνατό του (2010). Εγκαινιάζεται αύριο, σε επιμέλεια Σπύρου Μοσχονά, και περιλαμβάνει περισσότερα από 110 έργα ζωγραφικής και χαρακτικής: πίνακες, σχέδια, αγιογραφίες, μεταξοτυπίες, μελέτες για εικονογράφηση, μακέτες για τοιχογραφίες, μεταξύ άλλων. Σε αυτά βλέπουμε την εξέλιξή του, από το βυζαντινό στυλ, επιρροή του Κόντογλου, στον σχηματισμό μιας προσωπικής «γραφής», η οποία έμεινε πάντοτε παραστατική, εμπνευσμένη από τον μοντερνισμό (και ειδικά τον υπερρεαλισμό), ενώ αντλούσε στοιχεία και από το παρελθόν: από τη λαϊκή παράδοση και από τις μνήμες της παιδικής του ηλικίας.

«Δεν θα μπορούσα να τον προσεγγίσω σαν τεχνοκριτικός, γιατί δεν είμαι. Ούτε να αναλύσω το συγγραφικό του έργο σαν φιλόλογος, για τον ίδιο λόγο. Τον βλέπω σφαιρικά ως μια τεράστια προσωπικότητα, ως έναν ιδιαίτερο γόνο του νησιού μας, που με κάνει να νιώθω λες και συμμετείχα στα όσα “μεγάλα” έφτιαξε στη ζωή του», λέει ο Δημήτρης Λούσκος, οδοντίατρος με έδρα την Αθήνα και εραστής της τέχνης, δραστήριος εκπρόσωπος του Συλλόγου Κοντιατινών, που ανέλαβε τον συντονισμό της έκθεσης.

Ο Ράλλης Κοψίδης γεννήθηκε το 1929. «Θα ήθελα να ’χω γεννηθεί σε μια ειρηνική και ζωγραφική εποχή. Δεν στάθηκα τυχερός. Ανήκω στην γενιά της Κατοχής και της πείνας. Στα 1949, με χίλια παρακάλια, πήρα μια έγγραφη άδεια απ’ την Ασφάλεια που έγραφε: “Επιτρέπομεν στον τάδε να μεταβή εις Αθήνας διά να σπουδάση”. Μ’ αυτό το χαρτί στο χέρι και με ελάχιστα εφόδια κατέβηκα στην ξακουστή πόλη των Αθηνών όπου θα πήγαινα στη Σχολή Καλών Τεχνών», είπε κάποτε ο ίδιος για το ξεκίνημα της καλλιτεχνικής του διαδρομής. Η πολυπραγμοσύνη του στις δεκαετίες που ακολούθησαν, τόσο στη ζωγραφική και στη χαρακτική όσο και στη λογοτεχνία (υπήρξε πολυγραφότατος διηγηματογράφος), φανερώνει την αδιάκοπη προσπάθειά του να κατακτήσει τα υλικά και τις τεχνικές στην τέχνη του, αλλά και τη βαθύτερη ανάγκη του για έκφραση.

Αναδρομική Ράλλη Κοψίδη, Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης, Kοντιάς Λήμνου, 13 Ιουλίου έως 20 Σεπτεμβρίου, τηλ.: 2254-05.14.25, www.pinakothikikondia.gr.

Η ΕΙΚΟΝΑ (Λεζάντα) : Οι δύο φίλες» (1966), τέμπερα σε χαρτί (αριστερά). «Αυτοπροσωπογραφία» του Ράλλη Κοψίδη, ελαιογραφία σε καμβά (δεξιά πάνω), και «Γυναίκα στο παράθυρο» (1972), ακρυλικό σε ξύλο (δεξιά κάτω).

Δημοσίευση στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.GR– Γράφει η Τασούλα Επτακοίλη

Απο ανάρτηση της Ασπας Αρωνη – Κότσαλη

 

 

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button