Επίκαιρα

Όταν οδηγούμε στη βροχή και με ομίχλη – τι να προσέχουμε

Όταν οδηγούμε στη βροχή και με ομίχλη – τι να προσέχουμε

Επιμέλεια Θ. Δημητριάδης

Τώρα που αλλάζει ο καιρός και οδεύουμε προς τον χειμώνα, τα δεδομένα της οδήγησης τροποποιούνται ως προς τον τρόπο που οδηγούμε το καλοκαίρι, ή τις άλλες εποχές του έτους. Κι αυτό, γιατί είναι γνωστό ότι οι βροχές δημιουργούν παγίδες στο δρόμο, που σε συνάρτηση με την κακή κατάσταση των αυτοκινήτων και των ελαστικών, μπορεί να οδηγήσουν σε ατυχήματα.

Ωστόσο, υπάρχουν απλοί κανόνες που θα πρέπει να εφαρμόζουν όλοι οι οδηγοί για να παραμείνουν ασφαλείς. Το πρώτο που οφείλουν να φροντίσουν, είναι η καλή ορατότητα. Το παρμπρίζ πρέπει να είναι καθαρό, ενώ ο οδηγός θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι οι υαλοκαθαριστήρες δεν έχουν φθαρεί, με το δοχείο νερού των υαλοκαθαριστήρων να είναι γεμάτο.

Επειδή η βροχή μειώνει την ορατότητα, θα πρέπει ο οδηγός να έχει πάντα τα φώτα πορείας αναμμένα. Αυτό φυσικά δεν ισχύει για τα καινούρια μοντέλα, που τα φώτα ημέρας αποτελούν στάνταρ εξοπλισμό. Επειδή τα κλειστά παράθυρα κατά τη διάρκεια της βροχής οδηγούν γρήγορα στο θάμπωμα των τζαμιών, θα πρέπει ο οδηγός να χρησιμοποιεί το σύστημα a/c ή του κλιματισμού για το “ξεθάμπωμα” των τζαμιών. Τα ελαστικά είναι ένα σημαντικό σημείο που θα πρέπει να προσέχουν όλοι οι οδηγοί. Θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι έχουν το προβλεπόμενο βάθος πέλματος, όσο και τη σωστή πίεση. Το κανονικό βάθος πέλματος συμβάλλει στην αποφυγή της πλαγιολίσθησης και της υδρολίσθησης.

Η βροχή αυξάνει την ολισθηρότητα του δρόμου. «Ειδικά στο ξεκίνημα της βροχής, οι δρόμοι μπορεί να γίνουν εξαιρετικά ολισθηροί. Σε βρεγμένο δρόμο, η τριβή μεταξύ ελαστικών και δρόμου είναι μειωμένη κατά τουλάχιστον 50%. Επίσης, θυμηθείτε ότι αν κινείστε με ταχύτητα 60 km/h, η απόσταση ακινητοποιήσεως του οχήματός σας σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι 72 μέτρα», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, Αρης Ζωγράφος.

Η ταχύτητα κατά τη διάρκεια της βροχής, αλλά και αργότερα, θα πρέπει να είναι μικρή ώστε να δίνει περισσότερο χρόνο στην πρόσφυση του ελαστικού, ενώ η απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα είναι ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος. Η προετοιμασία για ένα ταξίδι στη βροχή, απαιτεί προσεκτική χρήση όλων των κύριων σημείων ελέγχου, όπως του τιμονιού, του συμπλέκτη, των φρένων και του γκαζιού. Όταν το οδόστρωμα είναι γεμάτο νερά και δεν φαίνονται οι διαγραμμίσεις, τότε θα πρέπει να ακολουθούμε τα ίχνη του προπορευόμενου αυτοκινήτου, ενώ θα πρέπει να αποφεύγουμε την απότομη χρήση των φρένων. Όσο για τις προσπεράσεις, αυτές δεν θα πρέπει να γίνονται, ή αν θα πρέπει να γίνουν, ο οδηγός οφείλει να έχει πολύ μεγάλη προσοχή.

 

Μια άλλη εποχική δυσκολία στην οδήγηση είναι όταν έχει ομίχλη, επειδή η ομίχλη μπορεί να καταστεί άκρως επικίνδυνη.

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με πίσω φώτα ομίχλης, ενώ πολλά αυτά έχουν και τους περίφημους εμπρός προβολείς ομίχλης, που πολλοί οδηγοί έχουν τη συνήθεια να τους έχουν αναμμένους ακόμη και όταν δεν απαιτείται η χρήση τους.

Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., τα φώτα ομίχλης πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε περίπτωση ομίχλης, χιονόπτωσης ή καταρρακτώδους βροχής, μόνα τους ή μαζί με τα φώτα διασταύρωσης. Σημειώστε ότι ο νόμος έχει ανοχή στη χρήση τους όταν δεν συμβαίνουν τα παραπάνω, μόνο όταν το όχημα κινείται σε στενό, ελικοειδή δρόμο.

Τεχνικά τώρα μιλώντας, οι κατασκευαστές προτείνουν τη χρήση τους όταν η ορατότητα λόγω ομίχλης είναι χαμηλότερη από τα 50 μέτρα. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός θα πρέπει επίσης να μειώσει ταχύτητα και να ανάψει τόσο τα μπροστινά, όσο και τα πίσω φώτα ομίχλης.

Ο Κ.Ο.Κ. αναφέρει ότι τα εμπρόσθια φώτα ομίχλης πρέπει να είναι αντιθαμβωτικά, λευκού ή ειδικής επιλογής κίτρινου χρώματος και τοποθετημένα κατά τρόπον ώστε κανένα σημείο της φωτιστικής τους επιφάνειας να βρίσκεται ψηλότερα από το ανώτατο σημείο της φωτιστικής επιφάνειας των φώτων διασταύρωσης. Επίσης, το εξωτερικό σημείο της φωτιστικής τους επιφάνειας να μην απέχει περισσότερο από 0,40 μ. από το ανώτατο σημείο της αυτής πλευράς εξωτερικό όριο του οχήματος.

Ως προς τα πίσω φώτα ομίχλης, σύμφωνα πάντα με τον Κ.Ο.Κ., τα αυτοκίνητα και τα ρυμουλκούμενα μπορούν να φέρουν πίσω ένα ή δύο φώτα ομίχλης χρώματος ερυθρού, χωρίς κάποιον άλλο περιορισμό.

Στην περίπτωση που μας σταματήσει η Τροχαία και έχουμε αναμμένα τα φώτα ομίχλης χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος, τότε το πρόστιμο είναι 80 ευρώ. Εάν τώρα τα φώτα ομίχλης που φέρει το αυτοκίνητο είναι διαφορετικά από αυτά που γράψαμε παραπάνω, τότε το πρόστιμο είναι 40 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση η χρήση των φώτων ομίχλης απαιτεί προσοχή για να μην επηρεάζουμε την ορατότητα και των υπολοίπων οδηγών, αφού δεν υπάρχει κανένας λόγος να τα ανάβουμε πέρα από τις περιπτώσεις όπου πράγματι χρειάζεται για λόγους ασφαλείας.

 

(πηγή: autotypos.gr)

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button