Περιοδικό

Πατριαρχία

Πατριαρχία

Της Χριστινας Κάβουρα

Η πατριαρχία «άνθησε»  για αιώνες στο μεγαλύτερο τμήμα του γνωστού κόσμου, με μεγάλη επιτυχία ! Αιώνες καταπίεσης των γυναικών από πατέρες, συζύγους, αδελφούς !

Ριζωμένες συμπεριφορές, ριζωμένες ακραίες και προβληματικές καταστάσεις που δεν εξαλείφονται εύκολα !

Αν δεν μπορώ να σε έχω εγώ δεν θα σε έχει κανείς, διατείνεται ο φονιάς, και έτσι φθάνουμε στο έγκλημα. Κτήμα λοιπόν η γυναίκα με αναβιωμένα αισθήματα κατοχής από τον άνδρα, τον σύζυγο,  τον σύντροφο, άτομα  που μεγάλωσαν με παλιωμένες ιδέες, ενδεχομένως με λάθος πρότυπα, σε μια κοινωνία  του 21ου αιώνα, που συνεχίζει κάποιες φορές να εμμένει σε ξεπερασμένες καταστάσεις και ήθη, όπου η   «τιμή» τοποθετείται ανάμεσα στα πόδια των γυναικών !

Άκουσα κάποιον  ιερέα να λέει σε κήρυγμα ότι οι γυναίκες δεν κάνουν υπομονή, δεν υποτάσσονται, δεν σταματούν να αντιμιλούν και χαλάνε τον γάμο τους !

Έλεος, και η Θρησκεία  ή μάλλον οι μονοθεϊστικές Θρησκείες φέρουν  μεγάλη ευθύνη σχετικά με την ανάπτυξη του τέρατος της πατριαρχίας.

Ενώ ο Κύριος ανέβασε της γυναίκες σε ύψη δυσθεώρητα για την εποχή   εκείνη, οι  ιερείς Του κατόπιν τις υποβίβασαν,  έκαναν μεγάλες προσπάθειες να τις βάλουν στην άκρη, σε μιαν άκρη με λίγα δικαιώματα και πολλές υποχρεώσεις.

Στο Ισλάμ η γυναίκα πρέπει να ικανοποιεί σεξουαλικά τον σύζυγό της,  έναν σύζυγο που δεν διάλεξε η ίδια, να υποτάσσεται στα θελήματά του, να ζει καταπιεσμένη σε έναν κόσμο που επέλεξε γι αυτήν  ένα σκληρό θεοκρατικό καθεστώς.

Στην δική μας Θρησκεία η σεξουαλικότητα  εξακολουθεί να θεωρείται ταμπού, να καθορίζεται από παρανοϊκές  απόψεις  Ιερωμένων και Κληρικών, να καταδικάζεται !

Στην Πολωνία πέθανε από σηψαιμία η κοπέλα που έπρεπε να κάνει άμβλωση γιατί και εκεί το δικαίωμα της γυναίκας στην ελεύθερη  διάθεση του σώματος της καθορίζεται εν πολλοίς από την Καθολική Εκκλησία !

Ήταν πάντα έτσι ?  Σε καμιά περίπτωση. Σε όλους τους Ανατολικούς λαούς το γυναικείο φύλο κατέχει σημαντική θέση, έτσι και στη Σουμερία η ανεξαρτησία της γυναίκας θεωρείται ένα δείγμα του πολιτιστικού επιπέδου του λαού αυτού. Η γυναίκα μπορούσε να εργασθεί ελεύθερα έξω από το σπίτι της σε διάφορα επαγγέλματα που δεν απαιτούσαν ιδιαίτερη μυϊκή δύναμη. Στο ανάκτορο του Μάρι γύρω στο 1800 π.χ. ο βασιλιάς απασχολούσε τετρακόσιες γυναίκες διαφόρων επαγγελμάτων.  Στη Σουμερία μεταξύ 2000 και 1500 π.χ. οι γυναίκες ήταν απόλυτα σεβαστές στην κοινωνία τους και διαδραμάτιζαν στην οικονομική ζωή ρόλο ισάξιο με εκείνο των ανδρών.

Εντυπωσιακό είναι ότι οι γυναίκες στην Βαβυλώνα απολαμβάνουν μεγάλης ελευθερίας και δικαιωμάτων. Η παντρεμένη γυναίκα έχει το δικαίωμα να παίρνει την θέση του άνδρα της και να τακτοποιεί τα οικονομικά της οικογένειας.

Επίσης η γυναίκα στην Αρχαία Αίγυπτο ζει μέσα σε ελευθερία   στη χλιδή και στην απόλυτη κομψότητα.

Αλλά και η γυναίκα στην κοινωνία της Μινωϊκής Κρήτης απολάμβανε ιδιαίτερης ελευθερίας.  Είχε το δικαίωμα να παίρνει μέρος σε επικίνδυνα αγωνίσματα, ακόμα και στις ταυρομαχίες που δεν γνωρίζουμε ακριβώς πως γινόταν αλλά ήταν αναμφισβήτητα μια ενδιαφέρουσα και πολύ αγαπητή κοινωνική εκδήλωση, σε κυνηγητικές εκδρομές, να διακρίνεται σε χορευτικές εκδηλώσεις. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά ήταν η ελευθερία των γυναικών, το ντύσιμό τους καθόλου πουριτανικό, βαθύ ντεκολτέ έως και εξώστηθες εντελώς, τοιχογραφίες που μας  αποκαλύπτουν μια έμφυτη καλαισθησία όπως η τοιχογραφία της λεγόμενης «Παριζιάνας». Με τη συμμετοχή τους λοιπόν σε κάθε εκδήλωση της κοινωνικής ζωής, αλλά και με την ανεξάρτητη εξέλιξή τους  μπορούσαν  να αναπτύσσουν και να εκφράζουν απόλυτα τη δική τους προσωπικότητα.

 

Αυτά όλα κάποιες χιλιάδες χρόνια πριν. Πως λοιπόν γυρίσαμε πίσω  στον «μεσαίωνα» του πολιτισμού, όταν  πολλές γυναίκες σε πολλές μεριές του πλανήτη αναγκάζονται να κυκλοφορούν σαν τα φαντάσματα του εαυτού τους φορώντας μπούρκες, μαντήλες, καλύπτοντας τα πρόσωπά τους, πρόσωπα που προφανώς δεν τους ανήκουν αλλά ανήκουν στον άνδρα αφέντη, όταν πολλά κορίτσια εξαιρούνται από την μόρφωση, γιατί φυσικά η μόρφωση ανοίγει άλλους ορίζοντες,  και τέτοιοι ορίζοντες δεν ευνοούν την υποταγή.

 

Ο Μουσουλμάνος σύζυγος βγήκε στον κήπο, μάζεψε μια χούφτα χαλίκια και υποχρέωσε την γυναίκα του να τα μασά, τιμωρώντας της γιατί το ρύζι δεν ήταν αρκετά ….. βρασμένο ! Η γυναίκα έμεινε χωρίς δόντια. Να μην αναφερθώ στους γάμους νεαρών κοριτσιών με όποιον μπάρμπα έχει  τα λεφτά να τις αγοράσει!

Ιστορίες  από  μαρτυρίες καθημερινής τρέλας, ο  «δικός» μας ο σύζυγος σκότωσε την γυναίκα του με 16 μαχαιριές γιατί η Νεκταρία τόλμησε να συνεχίσει τη ζωή της χωρίς εκείνον !

 

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button