Τι έκανε και τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τους Νοσοκομειακούς Γιατρούς
Δ.Τ. 4/7/20: Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ (δέσμη κινήτρων) για την κάλυψη θέσεων και παραμονή των γιατρών στις δομές υγείας των νησιών.
Είναι πρόδηλο το γεγονός ότι οι γιατροί μας είναι απρόθυμοι να στελεχώσουν τις υγειονομικές δομές της περιφέρεις, ή δεν παραμένουν σε αυτές. Οι λόγοι είναι κυρίως εργασιακοί – διοικητικοί, επιστημονικής αποξένωσης κάποτε και αναπόφευκτα προσωπικοί.
Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρξαν σοβαρές πρωτοβουλίες για να ανατραπεί η κατάσταση αυτή: Προκηρύχτηκαν μόνιμες θέσεις, χαρακτηρίστηκαν πολλές δομές άγονες, θεμελιώθηκε το επίδομα αγόνου, θεσμοθετήθηκε το στεγαστικό επίδομα, σε συνεργασία με την ΤΑ, η συνυπηρέτηση των συζύγων και η δυνατότητα μετακίνησης σε άλλη δομή, μετά την παρέλευση 5ετίας σε άγονη κ.α.
Τα προτεινόμενα σήμερα κίνητρα από τον ΣΥΡΙΖΑ σε ιατρούς ΕΣΥ νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών είναι οικονομικού, διοικητικού και επιστημονικού χαρακτήρα.
1.Οικονομικά κίνητρα: Ειδικό αφορολόγητο επίδομα αγόνου για ειδικευμένους γιατρούς ΕΣΥ για όλο το διάστημα της πραγματικής υπηρεσίας και που ορίζεται στο διπλάσιο του επιδόματος αγόνου, δηλαδή στα 1.000 ευρώ. Εξομοίωση με τους αξιωματικούς των ενόπλων δυνάμεων σε ότι αφορά στη χρήση ΛΑΦ, στρατιωτικών πρατηρίων, πτητικών μέσων για μετακινήσεις, χρήση ξενώνων, κατασκηνώσεων κ.α. Στεγαστικά και φορολογικά κίνητρα.
2.Διοικητικά κίνητρα: Νέοι οργανισμοί, με καθιέρωση τεσσάρων τουλάχιστον οργανικών θέσεων σε θέσεις αυξημένου φόρτου. Ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη: μετά την παρέλευση επταετούς υπηρεσίας στη θέση αυτή, να παρέχεται η δυνατότητα τα χρόνια αυτά να υπολογίζονται με συντελεστή 2 για βαθμολογική εξέλιξη, με υποχρέωση του γιατρού να παραμένει για 10 χρόνια στο άγονο νοσοκομείο. Μετά την δεκαετία, εξέλιξη σε θέση Συντονιστή Διευθυντή.
3.Επιστημονικά κίνητρα: Δυνατότητα διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού ή διδακτορικού κύκλου σπουδών, με ανάληψη του κόστους από το Νοσοκομείο, με υποχρέωση του γιατρού για ισόχρονη τουλάχιστον παραμονή στο Νοσοκομείο. Υποχρεωτική μετεκπαίδευση, ανά διετία σε τριτοβάθμιο Νοσοκομείο της επιλογής του γιατρού, με ανάληψη της δαπάνης από το Νοσοκομείο. Θεσμοθετημένη δυνατότητα μετακίνησης από το κέντρο στην περιφέρεια ομάδων ιατρών ή ιατρικών ειδικοτήτων για διενέργεια ιατρικών πράξεων (εξετάσεων, θεραπειών, επεμβάσεων) σε νοσοκομεία των νησιών.
Η δέσμη των μέτρων αυτών είναι κοστολογημένη. Το συνολικό κόστος για 2.000 περίπου συνολικά γιατρούς που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας υπολογίζεται περίπου στα 50 εκατομμύρια τον χρόνο. Το κόστος αυτό είναι συνολικό και δεν αφορά μόνο την μισθοδοσία. Θεωρούμε πως δεν αποτελεί δυσβάστακτη δαπάνη, αν υπολογίσει κανείς το γεγονός ότι μια τέτοια επένδυση στο δημόσιο σύστημα Υγείας έχει πολλαπλασιαστική αξία για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες, αναπτυξιακό χαρακτήρα και κυρίως ισχυρό εργαλείο ανάσχεσης της φυγής των γιατρών προς το εξωτερικό.
Η υγειονομική «θωράκιση» των νησιών θα κριθεί στην πράξη και όχι στα σχέδια επί χάρτου.