Απόψεις

Το Τουρκικό ΤΣΕΣΜΕ και μια επέτειος ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ !

Το τουρκικό ΤΣΕΣΜΕ και μια επέτειος ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ !

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

Διευκρίνιση: Οι τυχόν διαφημίσεις που παρεμβάλλονται ενδιάμεσα σ’ αυτό το κείμενο γίνονται από τον διακομιστή του διαδικτύου και δεν έχουν σχέση ούτε με τον συντάκτη ούτε με το περιεχόμενο του.

 

Οι υδρογραφικές έρευνες που η Τουρκία ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει (από 18 Φεβρουαρίου μέχρι 2 Μαρτίου) μέσα στην καρδιά του Αιγαίου, στέλνοντας το πλοίο «Τσεσμέ», σηματοδοτούν έναν νέο γύρο έντασης.
Η περιοχή που έχουν δηλώσει ότι θα διενεργηθούν έρευνες, τέμνει τον 25ο μεσημβρινό που κατά τους Τούρκους θα έπρεπε να είναι το όριο για την διχοτόμηση του Αιγαίου σε δύο ζώνες έρευνας και διάσωσης.

Η περιοχή αυτή είναι ανάμεσα στη Λήμνο την Αλλόνησο τον Άγιο Ευστράτιο και τη Σκύρο.

Το σίγουρο είναι ότι η Navtex που εκδόθηκε τη Δευτέρα από τον παράκτιο σταθμό της Σμύρνης είναι παράνομη, αφού η τουρκική πλευρά δεν έχει αρμοδιότητα να εκδώσει αγγελία προς ναυτιλλομένους για διενέργεια υδρογραφικών ereyn;cn στην συγκεκριμένη περιοχή. H αποκλειστική αρμοδιότητα για αδειοδότηση ερευνών στην συγκεκριμένη περιοχή ανήκει στις ελληνικές υπηρεσίες. Με αυτό το δεδομένο, το υπουργείο Εξωτερικών προέβη στην επίδοση διαβήματος στην τουρκική πρεσβεία στην Αθήνα και στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών στην Άγκυρα. Η ελληνική διπλωματία καταγγέλλει ως άκυρη και παράνομη την τουρκική Navtex.

 

Στο Αιγαίο Πέλαγος, λοιπόν, πλέει ήδη το τουρκικό ερευνητικό πλοίο «Τσεσμέ» ενώ δεν εμφανίζεται το στίγμα του στις ιστοσελίδες γεωγραφικού εντοπισμού, που σημαίνει ότι έχει κλειστό τον πομπό του.

Σημειώνεται ότι το «Τσεσμέ» είναι πλοίο που ανήκει στο τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό και όχι στην Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων. Ως εκ τούτου δεν είθισται τα πολεμικά πλοία να έχουν ανοιχτό τον πομπό.

Η Ελλάδα παρακολουθεί προσεκτικά την πορεία του «Τσεσμέ».

Οι οδηγίες για τη διαχείριση του θέματος είναι σαφείς και κινούνται στην κατεύθυνση των χαμηλών τόνων, καθώς είναι απολύτως σαφές ότι σε αυτή τη φάση η Τουρκία αναλώνεται σε επιχειρήσεις που έχουν σκοπό τη δημιουργία κλίματος στο εσωτερικό της. Αν και δεν υπάρχει νεότερο σχετικά με την ημερομηνία του 62ου γύρου των διερευνητικών επαφών που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί, είναι ωστόσο δεδομένο ότι θα διεξαχθεί μετά τις 3 Μαρτίου.

 

Πάντως, θεωρείται πως η Αγκυρα θα εκτελέσει κανονικά το ερευνητικό της πρόγραμμα όπως ακριβώς είχε ανακοινωθεί. Το κλίμα που επικρατεί στην Τουρκία δείχνουν οι δηλώσεις του εκπροσώπου του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) Ομέρ Τσελίκ, ο οποίος επιτέθηκε εναντίον της Ελλάδας και της Κύπρου και απείλησε τις δύο χώρες τονίζοντας πως «σε περίπτωση που έχουν μαξιμαλιστικά όνειρα, η Τουρκία θα τα μετατρέψει σε εφιάλτες».

 

Αναλυτές της γειτονικής χώρας υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει κάποια παρανομία από την πλευρά της Τουρκίας για τις επιστημονικές έρευνες του «Τσεσμέ», οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στην επιφάνεια της θάλασσας.

Αντίθετα, ο καθηγητής Γεωπολιτικής Ιωάννης Μάζης τοποθετήθηκε πάνω σε αυτό το θέμα. Δήλωσε πως η εν λόγω Navtex είναι ξεκάθαρα πολεμική πρόκληση. Το «Τσεσμέ» δεν είναι ένα απλό πλοίο υδρογραφικών ερευνών. Είναι καθαρά πολεμικό πλοίο! Έχει πλευρικό αριθμό πολεμικού σκάφους και ανήκει στο Τουρκικό πολεμικό ναυτικό. Υποστήριξε πως η ελληνική πλευρά πρέπει άμεσα να προβεί σε προειδοποίηση βύθισης του «Τσεσμέ» και των συνοδευτικών του σκαφών! Τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο!

 

Με την ευκαιρία, ας θυμηθούμε μια άλλη παλιότερη πολεμική ένταση που υπήρξε ανάμεσα στην Τουρκία και την Ελλάδα.

Σαν σήμερα 21 Φεβρουαρίου 1822 στην Πάτρα ελληνικά πλοία υπό την καθοδήγηση του Ανδρέα Μιαούλη τσάκισαν τα τούρκικα πλοία και oι Τούρκοι έφυγαν τρομοκρατημένοι προς τη Ζάκυνθο

Οι προύχοντες και οι Φιλικοί θεωρούσαν σημαντική τη συμμετοχή του στόλου των νησιών στην Επανάσταση του 1821, γιατί τα παραθαλάσσια φρούρια της Πελοποννήσου κινδύνευαν ανά πάσα στιγμή από τα παράλια της Μικράς Ασίας. Τα τρία νησιά Ύδρα, Σπέτσες και Ψαρά σχημάτισαν το στόλο των Ελλήνων, ο οποίος γι’ αυτό το λόγο ονομάστηκε Τρινήσιος. Τα ελληνικά πλοία ήταν μικρά εμπορικά, ενώ στον αντίποδα τα οθωμανικά ήταν μεγάλα, ακριβά αλλά και γερασμένα.

Έτσι, οι Έλληνες δεν έκαναν επίθεση κατά μέτωπο, αλλά συνήθιζαν να παρενοχλούν τα εχθρικά πλοία, με σκοπό να παρεμποδίζουν τις κινήσεις του εχθρού και όχι να του επιτίθενται. Όμως το Φεβρουάριο του 1822, όταν οι Τούρκοι κατευθύνθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας και αποβίβασαν άντρες, ο Μιαούλης πήρε την τολμηρή απόφαση για πρώτη φορά ο ελληνικός στόλος να αντιμετωπίσει τον εχθρό κατά παράταξη.

Γι’ αυτό το λόγο τα ελληνικά πλοία έφτασαν στο λιμάνι της Πάτρας και άρχισαν να κανονιοβολούν εναντίον του εχθρού. Οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες και η θάλασσα ήταν φουρτουνιασμένη. Η μάχη ήταν σκληρή και κράτησε πεντέμισι ώρες. Τελικά οι Έλληνες κατάφεραν να καταστρέψουν ολοκληρωτικά μια φρεγάτα του εχθρού και πολλά άλλα πλοία υπέστησαν σημαντικές ζημιές. Έτσι οι Τούρκοι αναγκάστηκαν να διαφύγουν πανικόβλητοι στη Ζάκυνθο.

 

Το αποτέλεσμα αυτό ανέβασε το ηθικό των Ελλήνων και κατάλαβαν ότι μπορούν να επιτεθούν και να αντιμετωπίσουν τον εχθρό κατά παράταξη.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button