2024
Περιοδικό

Επιστροφή στο σχολείο!

Επιστροφή στο σχολείο!
Γράφει η Γεωργία Γούλα*
Το πρώτο κουδούνι χτύπησε και τα σχολεία άνοιξαν διάπλατα τις πόρτες τους και υποδέχτηκαν τη νέα σχολική χρονιά και το κύριο κορμό αυτών, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Αφού ολοκληρώθηκε και ο Αγιασμός με λαμπρότητα, ξεκινά δυναμικά η νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές όλης της χώρας!
Η ξέγνοιαστη περίοδος του καλοκαιριού με άπλετο παιχνίδι, ολοκληρώθηκε και δίνει τώρα τα σκήπτρα στον εκπαιδευτικό “ναό” κάθε παιδιού, στο σχολείο!
Η μετάβαση λοιπόν από το ατελείωτο παιχνίδι και την θερινή ραστώνη, – δημιουργική και απαραίτητη επίσης για τα παιδιά περίοδος – απευθείας στην καθημερινότητα του σχολείου, έρχεται να θέσει νέες βάσεις και υποχρεώσεις, αλλά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να αποφευχθεί ή τουλάχιστον να μειωθεί το άγχος και η αγωνία για τον κάθε μαθητή και μαθήτρια.
Το πρώτο κουδούνι ο πρώτος ήχος αυτού, πρέπει να συμβολίζει ένα έρεισμα χαράς και δημιουργικότητας για τους μαθητές, ένα δημιουργικό σημείο εκκίνησης, υπό την ενίσχυση, την φροντίδα και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Έτσι ώστε τα παιδιά να θυμούνται την πρώτη ημέρα στο σχολείο, την επιστροφή τους στα θρανία, σαν μια γιορτή που τα φέρνει κοντά με τους καινούργιους συμμαθητές τους, με τον καινούργιο ίσως δάσκαλο, όπου αποτελεί και και μια μικρή αγωνία, μια μικρή πρόκληση και ίσως περιέργεια αν είναι “καλός” όπως ο περσινός, αλλά και ένα ατελείωτο γνωσιακό ταξίδι, στα καινούργια επιπρόσθετα μαθήματα της νέας μεγαλύτερης τάξης.
Για αυτό εκπαιδευτικοί και γονείς κάνουν το καλύτερο δυνατόν, ώστε οι μαθητές να ξεκινήσουν τη σχολική χρονιά με τους καλύτερους γνωσιακούς και συναισθηματικούς οιωνούς, με όσο το δυνατόν λιγότερο άγχος, φόβο και αγωνία!
Οι κανόνες του σπιτιού, προϋποθέτουν συζήτηση, διάλογο και θέτουν βάσεις για μια επιτυχημένη και επικοδομοιτική σχολική χρονιά!
Σημαντικής βαρύτητας παράγοντας για τη μείωση του άγχους και της ομαλής επανένταξης των μαθητών στα σχολεία, αποτελεί ο χρόνος προσαρμογής του πρωινού ξυπνητηριού, όπου καλό θα ήταν να ξεκινήσει νωρίτερα, τουλάχιστον μία ή δύο εβδομάδες, ώστε η προσαρμογή του νυχτερινού ύπνου για το πρωινό ξύπνημα να πραγματοποιείται με ξεκούραστη και χαρούμενη διάθεση.
Επίσης ο επανασχεδιασμός προγράμματος, όπως για το πότε θα ολοκληρωθούν τα μαθήματα μέσα στη διάρκεια της ημέρας, δηλαδή πόση χρονική διάρκεια θα έχουν, για τον χρόνο που θα παρακολουθήσουν τηλεόραση, την χρήση ηλεκτρονικών συσκευών και παιχνιδιών, τη χρήση του διαδίκτυου, ώστε να έχουν χρόνο και για τα γεύματά τους, τα οποία πολλές φορές παραμελούν, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για την σχολική τους απόδοση.
Ακόμα επισταμένης ανάγκης και σημαντικός παράγοντας, ώστε να ξεπεραστεί το άγχος και η αγωνία είναι η συζήτηση πάντα σε ήρεμες στιγμές των μαθητών, με ανοιχτές ερωτήσεις για το πώς αισθάνονται κατά την επιστροφή τους στο σχολείο, το πώς νιώθουν, τι σκέφτονται και αν προβληματίζονται για κάτι. Αυτού του είδους οι ερωτήσεις βοηθούν αποφορτίζοντάς τους μαθητές από αρνητικά συναισθήματα, κατ’ επέκταση ελεθερώνουν τη σκέψη τους και το το νου τους για νέα πλάνα.
Οι μαθητές είναι θετικό να θεωρήσουν από τους γονείς, ότι τώρα που ξεκίνησαν τα σχολεία είναι μια καινούργια αρχή για ένα νέο γνωσιακό ταξίδι, ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού το μόνο που απουσίαζε ήταν η φυσική παρουσία τους στο χώρο του σχολείου τους.
Συναίσθημα που διευκολύνει την άμεση και ομαλή επανένταξη τους στο σχολείο.
Επιπρόσθετα, το παιχνίδι δε θα πρέπει να απουσιάσει από την καθημερινότητα τους, διότι βοηθά και ενισχύει την σχολική απόδοση και την εγγύς μελλοντική εξέλιξή τους.
Για αυτό και η ανάπτυξη μιας δραστηριότητας που τυχόν αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού καλό είναι να συνεχιστεί και το χειμώνα όπως το κολύμπι, ο χορός, η ζωγραφική, κάθε μορφής χειροτεχνίας, η μουσική, η συμμετοχή τους σε κάποιο σύλλογο και άλλα διαδραστικά ή οποιοδήποτε άθλημα οι μαθητές επιθυμούν.
Προσαρμογή λοιπόν στο νέο σχολικό περιβάλλον με τη μετάδοση του νέου τρόπου ζωής, με περισσότερες ευθύνες, ώστε τα παιδιά να γίνουν πιο υπεύθυνα και να συνδράμουμε στην ενηλικίωσή τους με όσο το δυνατόν λιγότερο “παρκάρισμα” στο τάμπλετ.
Εν κατακλείδι, σημαντικό παράγοντα αποτελεί και ο προσωπικός τους χώρος, ο χώρος διαβάσματος τους ή η αναδιαμόρφωσή αυτού, όπως ένα βοηθητικό έπιπλο για την σχολική τους εξυπηρέτηση, η αλλαγή χρώματος στο δωμάτιο τους σύμφωνα με τις προσωπικές τους χρωματικές επιλογές, μια ζωγραφιά τους ή το κορνιζάρισμα ενός ολοκληρωμένου δικού τους παζλ, ή η απόκτηση ενός βραβείου τους από συμμετοχή τους σε κάποια δραστηριότητα.
Όλα αυτά μαζί βοηθούν, συναποτελούν και ενισχύουν την αυτοεικόνα τους και την αυτοπεποίθησή τους, μειώνουν το άγχος τους και αυξάνουν τη δημιουργικότητα τους, μια αναγκαία και ζωτικής σημασίας ψυχική διαδικασία, που δημιουργεί θετικά κίνητρα κατά τη διάρκεια της επιστροφής τους στα θρανία, ανανεωμένοι ψυχικά και πνευματικά “ανακαινισμένοι”.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες μειώνουν αρκετά την αβεβαιότητα, το άγχος, το φόβο, την περιέργεια, σε συνδυασμό με τη συζήτηση, το διάλογο, αλλά και με τις δραστηριότητες όπως προαναφέρθηκε, ώστε να συμπληρώσουν το παζλ της νέας σχολικής ομαλής επανένταξης.
Μη ξεχνάμε ότι κάποτε υπήρξαμε και εμείς μαθητές και βρεθήκαμε στην ίδια συναισθηματική κατάσταση με ανάμεικτα συναισθήματα, νιώθαμε άγχος, αγωνία, περιέργεια τη συγκεκριμένη εναρκτήριο σχολική περίοδο.
Για αυτό δεν πρέπει να παραμερίσουμε τα συναισθήματά τους, ούτε να τα απορρίψουμε αλλά να τα μετριάσουμε.
Να ενισχύσουμε, να στηρίξουμε, να φροντίσουμε τους μαθητές, να θυμηθούμε λίγο, εμείς πως είμασταν ως παιδιά, ώστε να έρθει στο εγγύς μέλλον η στιγμή που θα πουν – έχοντας αποκτήσει στέρεες και ευτυχισμένες βιωματικές εμπειρίες – το εξής, “τα μαθητικά τα χρόνια δεν τα αλλάζω με τίποτα”!
Καλή επιστροφή λοιπόν, καλή δημιουργική σχολική χρονιά με υγεία, πρόοδο, δύναμη, oμαδικότητα, ενσυναίσθηση και χαρά!
Καλή χρονιά σε όλους παιδιά!
Γεωργία Γούλα
(” Γραφίστρια, Συγγραφέας, Απόφοιτη Σχολής Μ.Ε.Χ.Α, Σπουδάστρια Κοιν. Επιστημών)
Φωτογραφία από το Δημοτικό σχολείο Πλατέος Λήμνου 1926

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button