Περιοδικό

Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για το πεπόνι

Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για το πεπόνι

Επιμελεια: Θοδ. Δημητριαδης

Το πεπόνι είναι ένα από τα πιο νόστιμα και ωφέλιμα φρούτα του καλοκαιριού.

Πολλοί συνηθίζουν να το τρώνε μαζί με φέτα.

Είναι πολύ χρήσιμο, γιατί δεν περιέχει λιπαρά και είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες. Αυτό το κάνει κατάλληλο για κάθε είδους δίαιτα.

Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α και αντιοξειδωτικά όπως β-καροτένιο, λουτεΐνη, ζεα-ξανθίνη και κρυπτοξανθίνη.

Τα πεπόνια προέρχονται κατά πάσα πιθανότητα από τη νότια Ασία. Φαίνεται ότι ήρθαν από το Ιράν και εξαπλώθηκαν στην Αίγυπτο όπου αναφορές τους εμφανίζονται από το 2400 π.Χ. Οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι τα έκαναν γνωστά στη Μεσόγειο, ενώ ο Κολόμβος τα έφερε στην Αμερική το 1492. Από εκεί ταξίδεψαν και καλλιεργήθηκαν στην Ιταλία γύρω στα 1700, στο χωριό Cantalupo που ήταν παπική έδρα και από το οποίο πήραν και το όνομά τους (cantaloupe). Στην Ιαπωνία τα πεπόνια θεωρούνται είδος πολυτελείας και συνήθως προσφέρονται ως δώρο.

Έχουν πολλούς συγγενείς: ανήκουν στη μεγάλη οικογένεια των κολοκυνθοειδών (Cucurbitaceae) που περιλαμβάνει διάφορα είδη πεπονιών, κολοκυθιών, αγγουριών και κολοκύθων. Ένα μεσαίου μεγέθους πεπόνι περιέχει μόλις 100 θερμίδες!

Eίναι καλό για τα μαλλιά
Οι ισχυρές βιταμίνες A και C που περιέχει, είναι απαραίτητες για γερά, λαμπερά και υγιή μαλλιά και μόνο μία μερίδα περιέχει το 100% των συνιστώμενων ημερήσιων τιμών και των δύο στοιχείων. Η βιταμίνη Α, γνωστή και ως ρετινόλη, είναι απαραίτητη για την παραγωγή σμήγματος, μια ένωση που κρατά το τριχωτό της κεφαλής και τα μαλλιά ενυδατωμένα και υγιή, ενώ η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την κατασκευή και συντήρηση του κολλαγόνου, που παρέχει δομή στο δέρμα και στα μαλλιά.

Προστασία του δέρματος

Ίσως η αγαπημένη σας ενυδατική κρέμα προσώπου να περιέχει ως συστατικό τη “σταθεροποιημένη ρετινόλη”, δηλαδή τη βιταμίνη Α. Έρευνες έχουν δείξει ότι βελτιώνει την ηλιακή βλάβη του δέρματος και συμβάλλει στην επιδιόρθωση, την ενυδάτωση και τη σταθεροποίηση της παραγωγής κολλαγόνου του δέρματος. Συνδυάστε το πεπόνι σε μια σαλάτα με ελαιόλαδο, σαν σνακ με μια χούφτα αμύγδαλα ή με ένα κομμάτι καπνιστού σολομού για καλύτερη απορρόφηση της λιποδιαλυτής βιταμίνης Α.

Ενυδατώνει
Δεν είναι μόνο ένα αναζωογονητικό επιδόρπιο με λίγες θερμίδες, αλλά η περιεκτικότητά του σε υψηλές ποσότητες νερού σας βοηθά να ενυδατωθείτε, ειδικά τις ζεστές καλοκαιρινές ημέρες ή μετά από έντονη προπόνηση. Το πεπόνι είναι υψηλό σε κάλιο, έναν ηλεκτρολύτη που χάνουμε όταν ιδρώνουμε, έτσι ως σνακ μετά την προπόνηση βοηθά το σώμα να ανακάμψει και μειώνει την πιθανότητα για μυϊκές κράμπες και κόπωση.

Αποτρέπει τις επιπτώσεις της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας του ματιού
Σύμφωνα με την Αμερικανική Optometric Association, η κατανάλωση των σωστών τροφών μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που οφείλεται στην ηλικία (AMD), της κύριας αιτίας τύφλωσης σε άτομα άνω των 60 ετών. Μελέτες δείχνουν ότι η ανάπτυξη της νόσου συνδέεται με την εξαντλημένη χρωστική της ωχράς κηλίδας, τη στιβάδα του αμφιβληστροειδούς που φιλτράρει τα επιβλαβή κύματα μπλε φωτός και ελαττώνει τον αριθμό των ελεύθερων ριζών στην περιοχή της ωχράς κηλίδας.

Τα αντιοξειδωτικά όπως η ζεαξανθίνη και η λουτεΐνη που βρίσκονται στο πεπόνι έχουν αποδειχθεί ότι προστατεύουν το μάτι και καθαρίζουν τις ελεύθερες ρίζες στον αμφιβληστροειδή. Ως πρόσθετο όφελος, η βιταμίνη C που βρίσκεται επίσης στο πεπόνι, έχει αποδειχθεί ότι επιβραδύνει την εξέλιξη του καταρράκτη.

Καρδιακή προστασία
Οι ίνες, το κάλιο και η βιταμίνη C που περιέχει συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας της καρδιάς, βοηθούν στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και στην μείωση της LDL, της κακής χοληστερόλης. Η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο μπορεί επίσης να μειώσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, το σχηματισμό πετρών στα νεφρά και να προστατεύσει από την απώλεια μυϊκής μάζας και οστικής πυκνότητας.

Βοηθά στην πέψη
Περιέχει τόσο διαλυτές όσο και αδιάλυτες ίνες, οι οποίες συνεργάζονται για την υγεία του εντέρου, συμβάλλοντας στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και διατηρώντας υγιή την πεπτική οδό.

Έλεγχος της πείνας
Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες όπως το πεπόνι είναι χορταστικά, μας βοηθούν να ελέγξουμε την πείνα και το βάρος μας. Η γλυκύτητα του πεπονιού, που περιέχει 14 γραμμάρια ζάχαρης ανά μερίδα, μπορεί να ξεγελάσει την επιθυμία μας για κάτι γλυκό, ειδικά μετά από ένα γεύμα.

Πώς επιλέγουμε ένα καλό πεπόνι
Μυρίστε το άκρο του κοτσανιού του, το άρωμα του πεπονιού είναι η καλύτερη ένδειξη ωριμότητας, αν και το άρωμα θα έχει μειωθεί εάν το πεπόνι έχει μπει στο ψυγείο. Πρέπει να έχει ομοιόμορφο κίτρινο χρώμα και να είναι βαρύ για το μέγεθός του. Πιέστε το απαλά: δεν πρέπει να υπάρχουν μαλακά σημεία στη σάρκα του αλλά μην προτιμήσετε και όσα είναι πάρα πολύ σκληρά γιατί είναι ένδειξη ότι είναι άγουρα. Το πεπόνι δεν ωριμάζει άλλο αφού κοπεί. Μην ξεχνάτε ότι η καλύτερη εποχή τους είναι η άνοιξη και το καλοκαίρι.

Τέλος, δοκιμάστε το μαζί με κομμάτια φέτας, δίνουν μια άλλη πολύ ιδιαίτερη γεύση!

Google NewsΑκολουθήστε το LimnosNea.gr - ΡάδιοΆλφα στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσειςαπό την Λήμνο και τον κόσμο.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης
Close
Back to top button