Περιοδικό

Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα– Αθήνα  

Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα

(Μια σειρά με τα μέρη που επισκέφτηκε) – Αθήνα

 

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

 

Μετά τη Βέροια ο Παύλος επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Αθήνα και στη συνέχεια την Κόρινθο. Η Αθήνα ήταν μια από τις μεγαλύτερες πόλεις του αρχαίου κόσμου. Η έννοια της δημοκρατίας ήταν κυρίαρχη εδώ. Η πόλη είχε φιλοξενήσει άντρες όπως ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης. Ο Παύλος βρισκόταν σε ένα σημαντικό κέντρο μάθησης. Η φιλοσοφία, η λογοτεχνία, η επιστήμη και η τέχνη άκμασαν εδώ. Ωστόσο, η Αθήνα βρισκόταν μάλλον σε ένα ένδοξο παρελθόν. Η Αθήνα της εποχής του Παύλου είχε χάσει τόσο την αίγλη όσο και τον πλούτο της. Οι ιστορικοί υπολογίζουν ότι ο πληθυσμός ήταν περίπου 10.000. Παρέμεινε μια μικρή πόλη και κατά τους επόμενους αιώνες. Σήμερα είναι μια πολυσύχναστη πρωτεύουσα της Ελλάδας με περισσότερα από πέντε εκατομμύρια κατοίκους.

Η Αθήνα ήταν γνωστή ως κέντρο δεισιδαιμονίας όταν ο Παύλος μπήκε στους δρόμους της. Ο William Barclay γράφει στο σχόλιό του, «Ειπώθηκε ότι υπήρχαν περισσότερα αγάλματα των θεών στην Αθήνα από ό,τι σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα μαζί και ότι στην Αθήνα ήταν πιο εύκολο να συναντήσεις έναν θεό παρά έναν άνθρωπο.

Το έθιμο του Παύλου ήταν να διδάσκει πρώτα στην τοπική συναγωγή. Εδώ θα έβρισκε Εβραίους και εθνικούς ευσεβείς, που αναζητούσαν να μάθουν περισσότερα για τον Θεό του Ισραήλ. Ο Παύλος συζήτησε επίσης τη χριστιανική πίστη «στην αγορά καθημερινά με όσους έτυχε να είναι εκεί». Η αγορά, που ονομάζεται Αγορά, ήταν στο κέντρο της παλιάς πόλης. Ήταν το φόρουμ και το κέντρο της δημόσιας ζωής. Εκεί ο Παύλος αντιμετώπισε τους φιλοσόφους.

Καθώς κήρυττε τον λόγο του Θεού σε αυτόν τον δημόσιο χώρο, ήρθε αντιμέτωπος με επικούρειους και στωικούς φιλοσόφους. Ρώτησαν σαρκαστικά: «Τι θέλει να πει αυτός ο περίεργος τύπος;». Άλλοι είπαν ότι ήταν «διαφημιστής ξένων θεών, γιατί τους κήρυξε τον Ιησού και την ανάσταση».

Αυτοί οι λαμπροί και μορφωμένοι Αθηναίοι δεν καταλάβαιναν την απλή, αν και βαθιά αλήθεια του Θεού τον οποίο κήρυττε ο Παύλος. Αργότερα, ο Παύλος έγραψε στην κοντινή εκκλησία της Κορίνθου στην επιστολή του, «Το μήνυμα του σταυρού είναι ανοησία σε αυτούς που χάνονται», «Οι Εβραίοι ζητούν σημάδι και οι Έλληνες αναζητούν σοφία».

Ωστόσο, ο Παύλος δεν ενδιαφερόταν για την ανθρώπινη φιλοσοφία. «Εμείς κηρύττουμε τον Χριστό σταυρωμένο, στους Ιουδαίους εμπόδιο και στους Έλληνες ανοησία»,

Δεν είναι περίεργο που οι Επικούρειοι και οι Στωικοί δεν κατανόησαν το ευαγγέλιο του Χριστού. Οι Επικούρειοι πίστευαν ότι οι θεοί δεν υπήρχαν ή δεν είχαν σχέση με τις ανθρώπινες υποθέσεις. Για αυτούς, ο Θεός και Σωτήρας του Παύλου ήταν απλώς μια άλλη ξένη θεότητα. Οι Στωικοί πίστευαν στη λογική ως την αρχή με την οποία πρέπει να ζουν οι άνθρωποι. Βασίστηκαν στις ορθολογικές ικανότητες και την αυτάρκεια. Δεν υπήρχε χώρος για έναν προσωπικό Θεό στη σκέψη τους.

 

Το κήρυγμα του Παύλου για τη μετάνοια, την ανάσταση και τη σωτηρία, καθώς και την κρίση του Θεού, πρέπει να φαινόταν πολύ περίεργο. Μάλιστα προκάλεσε τέτοιο σάλο που η διανόηση της Αθήνας τον οδήγησε στο δημοτικό συμβούλιο, τον Άρειο Πάγο, για να δώσει εξηγήσεις όσων έλεγε. Εκεί ανακρίθηκε από το συμβούλιο. Ο Άρειος Πάγος ήταν υπεύθυνος για τα ήθη, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση και τη θρησκεία. Το συμβούλιο αξιολογούσε επίσης την ικανότητα των επισκεπτών ομιλητών. Για να διδάξει κανείς στην πόλη τους, χρειαζόταν την επίσημη έγκριση του συμβουλίου. Το δικαστήριο συνεδρίαζε στον λόφο που ονομάζεται Άρειος Πάγος, κοντά στην Ακρόπολη και το όνομα του αναφέρεται ως Λόφος του Έλληνα θεού Άρη.

Μπορεί κανείς να φανταστεί 30 μέλη του συμβουλίου, με εξουσία να αποφασίζουν εάν ο Παύλος θα μπορούσε να διδάξει για τον Χριστό. Μπροστά από αυτούς τους γνωστούς στοχαστές και εξελιγμένους φιλοσόφους στεκόταν ο Παύλος, έτοιμος να εξηγήσει την πίστη του Ιησού Χριστού. Τα μέλη του Άρειου Πάγου ρώτησαν τον Παύλο: «Μπορούμε να ξέρουμε ποια είναι αυτή η νέα διδασκαλία για την οποία μιλάς; Γιατί μας φέρνεις κάποια περίεργα πράγματα στα αυτιά. Γι’ αυτό θέλουμε να μάθουμε τι σημαίνουν αυτά τα πράγματα» (Πράξεις 17:19-20).

Πώς θα έκανε ο Παύλος το μήνυμα της σωτηρίας να φαίνεται λογικό σε αυτούς τους άπιστους; Ο Παύλος δεν ξεκίνησε την υπεράσπισή του αναφερόμενος στην Ιουδαϊκή ιστορία ή παραθέτοντας τις Εβραϊκές Γραφές.

Ήξερε ότι θα ήταν μάταιο να αναφερθεί σε μια ιστορία που κανείς δεν γνώριζε ή να υποστηρίξει από την εκπλήρωση της προφητείας που κανείς δεν ενδιαφερόταν ή να αναφέρει ένα βιβλίο που κανείς δεν διάβασε ή δεν αποδέχτηκε ως έγκυρο.

Αναφέρθηκε σε κάτι με το οποίο θα μπορούσε να ταυτιστεί το συμβούλιο. Στην πόλη, είχε δει ένα βωμό με την επιγραφή «Στον Άγνωστο Θεό». Χρησιμοποίησε την επιγραφή ως πλατφόρμα εκκίνησης για το μήνυμά του.

Η απάντηση των μελών του συμβουλίου ήταν είτε ευγενική αδιαφορία είτε γελοιοποίηση. Ο Λουκάς μας λέει όταν «άκουσαν για την ανάσταση των νεκρών, κάποιοι χλεύασαν, ενώ άλλοι είπαν: «Θα σε ακούσουμε ξανά για αυτό το θέμα»».

Ναι, μερικά μέλη του συμβουλίου ενδιαφέρθηκαν να ακούσουν για τον Ιησού. Οι Αθηναίοι αγαπούσαν να συζητούν για τη φιλοσοφία και τη θρησκεία. Ο Λουκάς σημειώνει ότι «όλοι οι Αθηναίοι και οι ξένοι που βρίσκονταν εκεί δεν ξόδευαν τον χρόνο τους σε τίποτα άλλο παρά μόνο για να πουν ή να ακούσουν κάτι καινούργιο».

Έτσι λοιπόν, μερικοί Αθηναίοι ανταποκρίθηκαν πράγματι στο κήρυγμα του Παύλου. Ακόμη και ένα από τα μέλη του συμβουλίου, ο Διονύσιος, ήταν πρόθυμος να ενεργήσει σύμφωνα με το μήνυμα του Παύλου. Πίστεψε στο ευαγγέλιο, όπως και μια γυναίκα με επιρροή, η Δάμαρις, και μερικές άλλες (εδάφιο 34).

Πέρα από αυτά, σχεδόν κανείς δεν ανταποκρίθηκε στο κήρυγμα του Παύλου σε αυτή τη μεγάλη πνευματική και ειδωλολατρική πόλη. Αν και γεννήθηκε λίγος πνευματικός καρπός, δεν υπάρχει περαιτέρω αναφορά στην πόλη στη Γραφή. Καθώς ο Άρειο Παγος δεν είχε εγκρίνει το δικαίωμα του Παύλου να διδάσκει, ο Παύλος είχε μια επιλογή, να φύγει και να πάει σε μια άλλη μεγάλη ελληνική πόλη, την Κόρινθο, που θα ήταν η τελευταία της περιοδείας του.

Google NewsΑκολουθήστε το LimnosNea.gr - ΡάδιοΆλφα στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσειςαπό την Λήμνο και τον κόσμο.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button