Περιοδικό

Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα

Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα

(Μια σειρά με τα μέρη που επισκέφτηκε)

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

 

Σαμοθράκη>Καβάλα>Φίλιπποι>Αμφίπολη>Απολλωνία>Θεσσαλονίκη>Βέροια>Πύδνα (ή Μεθώνη ή Δίον)>Αθήνα>Κόρινθος

Μια από τις πιο αξιόλογες θρησκευτικές διαδρομές στην Ελλάδα είναι «Η Διαδρομή που ακολούθησε ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα». Ο Παύλος αποτελεί μια αξιοσημείωτη προσωπικότητα για τη χριστιανική θρησκεία, αν και ποτέ δεν ανήκε στον κύκλο των 12 μαθητών του Ιησού. Διέδωσε τον Χριστιανισμ’π περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον και γι’ αυτόν τον λόγο ονομάστηκε «Ισάξιος των Αποστόλων» και «Απόστολος των Εθνών».

Μεταξύ των χωρών που επισκέφτηκε για να διαδώσει τον Χριστιανισμό, ήρθε και στην Ελλάδα, κηρύττοντας το Ιερό Ευαγγέλιο και διδάσκοντας τους ανθρώπους για την αποστολή του Ιησού. Το ταξίδι του στην Ελλάδα είναι μια διαδρομή που μπορεί να αγγίξει όχι μόνο τους χριστιανούς πιστούς αλλά και όλους όσους αγαπούν την ιστορία. Η «Διαδρομή που ακολούθησε ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα» αποτελεί έναν ιδανικό συνδυασμό προσκυνήματος και περιήγησης σε μερικά από τα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας.

 

Η Ελλάδα είναι γνωστή ως ένα από τα πιο αρχαία και ιστορικά μέρη στη γη, μια χώρα με τη δική της μοναδική ατμόσφαιρα, που έχει συνεισφέρει όλα αυτά τα χρόνια τεράστια στην ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του κόσμου. Αυτή η μοναδική γη είχε επιλεγεί από τον θεό να γίνει η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που ασπάστηκε τον Χριστιανισμό.

Ο απόστολος Παύλος ήταν αυτός που έφερε τον Λόγο του Θεού στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Το αποτέλεσμα, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, ήταν η ίδρυση πολλών νέων χριστιανικών κοινοτήτων, οι περισσότερες από τις οποίες υπάρχουν ακόμη. Η Ελλάδα είναι σήμερα μια χριστιανική χώρα και μια επίσκεψη σε αυτή τη βιβλική γη μπορεί να είναι εμπειρία ζωής. Είναι πραγματικά μοναδικό:

  • Να περπατήσει κανείς στους ίδιους αρχαίους μεγάλους εμπορικούς δρόμους που περπάτησε ο απόστολος Παύλος και οι σύντροφοί του ή να δει τα ερείπια των πόλεων και των κτιρίων που πραγματικά συνάντησε.
  • Να αγγίξει ή και να βαπτιστεί τα νερά του ποταμού όπου βαφτίστηκε η Λυδία, η πρώτη χριστιανή στην Ευρώπη.
  • Να έχει την ευκαιρία να προσευχηθεί και να χαρεί στους ίδιους τους χώρους ή σε οποιοδήποτε άλλο αρχαίο βιβλικό χώρο στην Ελλάδα.

 

Περίπου το 50 μ.Χ. ξεκίνησε μια πνευματική σταυροφορία στην Ελλάδα που άλλαξε δραματικά τον ρου της ιστορίας. Ο Απόστολος Παύλος αποβιβάστηκε στην ευρωπαϊκή ήπειρο, οπλισμένος με το ευαγγελικό μήνυμα που του έδωσε ο Ιησούς Χριστός. Ο Λουκάς, ο σύντροφος του Παύλου στο ταξίδι, εξήγησε ότι ο Παύλος είχε αποτραπεί από το να κηρύξει σε ορισμένες περιοχές της ελληνόφωνης Μικράς Ασίας, τη σημερινή δυτική Τουρκία (Πράξεις 16:6-8). «Ένα όραμα εμφανίστηκε στον Παύλο τη νύχτα», έγραψε ο Λουκάς. «Ένας Μακεδόνας στάθηκε και τον παρακάλεσε, λέγοντας: «Έλα στη Μακεδονία και βοήθησέ μας» (Πράξεις 16:9).

Η βιβλική αυτή αναφορά στη Μακεδονία υπογραμμίζει αυτό που και σήμερα ξέρουμε όλοι, ότι Μακεδονία ήταν και είναι μόνο μία, αυτή που επισκέφτηκε και κήρυξε ο Απόστολος Παύλος.

 

Τι δίδαξε ο Παύλος που έφερε επανάσταση στη θρησκευτική και φιλοσοφική σκέψη της ευρωπαϊκής ηπείρου; Γιατί θα έπρεπε 2.000 χρόνια αργότερα, σε έναν πολύ διαφορετικό κόσμο, να μας ενδιαφέρει αυτό το μήνυμα;

Στο Ευαγγέλιο, σε μια επιστολή προς την εκκλησία της Κορίνθου, ο Παύλος συνόψισε με τόλμη αυτό το μήνυμα. Έγραψε: «Αποφάσισα να μη γνωρίζω τίποτα ανάμεσά σας εκτός από τον Ιησού Χριστό και Αυτόν σταυρωμένο» (Α’ Κορινθίους 2:2). Σήμερα αυτό μπορεί να ακούγεται σαν θρησκευτικό κλισέ ή σύνθημα. Εντούτοις, ο Παύλος ανακοίνωσε τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ως τον Σωτήρα του κόσμου και τον προσωπικό μας Σωτήρα. Υποστήριξε ότι τα βάσανα, ο θάνατος και η ανάσταση του Ιησού σημαίνουν ότι μπορούμε να σωθούμε από τον αιώνιο θάνατο και να έχουμε μέρος για πάντα στη βασιλεία του Θεού.

 

Στην εποχή του Παύλου αυτές ήταν επαναστατικές ιδέες. Τότε λίγοι δέχτηκαν όσα δίδασκε ο Παύλος. Λίγοι κατάλαβαν την ανεκτίμητη ευκαιρία που τους κηρύχτηκε και λίγοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Θεού για χάρη και σωτηρία. Εντούτοις, ο σπόρος είχε πέσει και τα επόμενα χρόνια καρποφόρησε.

Για να διακηρύξει αυτό το υπέροχο μήνυμα στην Ευρώπη ο Παύλος αποβιβάστηκε στη βορειοανατολική ακτή της Ελλάδας, στη Νεάπολη, που σήμερα ονομάζεται Καβάλα. Ήταν ένα σημαντικό λιμάνι εισόδου για τους ταξιδιώτες στην Ευρώπη από την Ανατολή.

Αφού αποβιβάστηκε στην Καβάλα μέσω της ρωμαϊκής Εγνατίας Οδού ταξίδεψε στους Φιλίππους, περίπου 10 χιλιόμετρα βορειοδυτικά.

Εκεί κήρυξε και για πρώτη φορά αναφέρονται οι πρώτοι χριστιανοί στην Ευρώπη (Πράξεις 16:11-40).

 

Η Νεάπολη (Καβάλα0 και οι Φιλίπποι βρίσκονταν στην Εγνατία Οδό. Ήταν ο κύριος ρωμαϊκός στρατιωτικός δρόμος που περνούσε ανατολικά και δυτικά σε όλη την Ελλάδα και τη Βαλκανική χερσόνησο μέχρι τις ακτές της Αδριατικής. Οι ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν αυτόν τον δρόμο μπορούσαν στη συνέχεια να διασχίσουν την Αδριατική Θάλασσα με πλοίο στο Brindisium (σήμερα Brindizi) στην ηπειρωτική Ιταλία. Εδώ ξεκινούσε η Αππία Οδός, ένας δρόμος που οδηγούσε στη Ρώμη.

Αφού δίδαξε στους Φιλίππους, ο Παύλος κινήθηκε προς τα δυτικά προς τη Θεσσαλονίκη (Πράξεις 17:1). Κήρυξε το ευαγγέλιο σε αυτή την πόλη για τρεις εβδομάδες (στίχοι 2-9). Όταν ξέσπασε οργή για τη διδασκαλία του, έπρεπε να φύγει. Κατευθύνθηκε δυτικά/νότια, από την Εγνατία Οδό, σταματώντας για λίγο στη Βέροια (στίχοι 10-14).

Μερικοί μελετητές της Βίβλου υποθέτουν ότι ο Παύλος μπορεί να σκόπευε να διασχίσει την Μακεδονία για να πάει στην Αδριατική Θάλασσα, να πλεύσει στην Ιταλία και στη συνέχεια να ακολουθήσει την Αππία Οδό για τη Ρώμη. Αλλά η αλήθεια, όπως την διαβάζουμε στο Ευαγγέλιο, είναι ότι ο Θεός τον οδήγησε στη νότια Ελλάδα, όπου επρόκειτο να πραγματοποιηθεί το σημαντικό του έργο.

 

Από τη Βέροια ο Απόστολος Παύλος κατευθύνθηκε στον νομό Πιερίας, από όπου πήρε το πλοίο για την Αθήνα.

Δίκαια στον νομό αυτό σήμερα γιορτάζεται κάθε χρόνο αυτό το γεγονός με θρησκευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις με τίτλο «Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου».

 

Στη σειρά αυτή θα δούμε από κοντά τα εξής μέρη που επισκέφτηκε ο Απόστολος Παύλος:  Σαμοθράκη, Νεάπολη (Καβάλα), Φίλιπποι, Αμφίπολη, Απολλωνία, Θεσσαλονίκη, Βέροια, Πύδνα (ή Μεθώνη ή Δίον), Αθήνα, Κόρινθος.

 

Στο επόμενο θα δούμε περισσότερα για την Σαμοθράκη, το νησί αυτό του βορειοανατολικού Αιγαίου.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button