Τι είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα
Τι είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα
Επιμέλεια Θ. Δημητριάδη
Διευκρίνιση: Οι τυχόν διαφημίσεις που παρεμβάλλονται ενδιάμεσα σ’ αυτό το κείμενο γίνονται από τον διακομιστή του διαδικτύου και δεν έχουν σχέση ούτε με τον συντάκτη ούτε με το περιεχόμενο του.
Με απλά λόγια, είναι μια εξέλιξη της τεχνολογίας, που εμφανίστηκε πρόσφατα στη ζωή μας και σύντομα τα προσεχή χρόνια θα αποτελεί την καθημερινότητα μας.
Οι νέοι και τα παιδιά μας είναι εξοικειωμένοι με τη σύγχρονη τεχνολογία και πολύ συχνά χρησιμοποιούν λέξεις και ορολογία που οι μεγαλύτεροι δεν καταλαβαίνουν. Χαρακτηριστικά λέγεται ότι εάν παππούς θέλει να μάθει πώς λειτουργεί ένα κινητό τηλέφωνο, το Ιντερνέτ, tablet, Twitter, Messenger, facebook κλπ. καλύτερα να ρωτήσει τον εγγονό του.
Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, οι γονείς και οι παππούδες μας, αυτοί δηλαδή με τους οποίους άρχισε πρόσφατα ο εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού, έχουν ζήσει όλες τις μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές και την πρόοδο της επιστήμης. Όταν ήταν παιδιά, για παράδειγμα, από το χωριό κατέβαιναν στην πόλη με τα πόδια ή με το γαϊδουράκι. Αργότερα έπαιρναν το λεωφορείο και τελευταία απέκτησαν Ι.Χ. (ιδιωτικής χρήσης) αυτοκίνητο. Σε λίγες μέρες μάλιστα θα δουν και θα μπορούν να χρησιμοποιούν το τραίνο λευκό βέλος, που θα κινείται με ταχύτητα 200 χιλιομέτρων την ώρα και θα κάνει την απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε μόνο 3 ώρες.
Για τα λεγόμενα «αυτόνομα» αυτοκίνητα μίλησε πριν μερικές μέρες ο Νίκος Χρυσός, διευθυντής Καινοτομίας της Cisco για τις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ρωσίας. Ανάμεσα στα άλλα είπε ότι δεν αποκλείει ακόμη και την κατάργηση της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου και ότι τα ιδιόκτητα αυτόνομα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό πιθανότατα είναι ένα μεταβατικό στάδιο, πριν από το επόμενο μεγάλο βήμα.
“Θεωρώ ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάζουμε τα αυτόνομα αυτοκίνητα τώρα, δηλαδή απλά να αφαιρέσουμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, δεν θα γίνει ποτέ εφαρμόσιμος (…) Πώς βλέπω εγώ τα αυτόνομα αυτοκίνητα; Αντί για αυτοκίνητα απλά χωρίς οδηγό, τα βλέπω σαν αυτοκίνητα- ασανσέρ, που ανοίγουν τις πόρτες, μπαίνεις μέσα και οι πόρτες ξανανοίγουν όταν θα φτάσεις στον προορισμό σου. Σε ένα ξενοδοχείο σήμερα, όταν παίρνεις το ασανσέρ, δεν ζητάς το δικό σου ασανσέρ! Η έννοια του να έχεις ιδιοκτησία αυτής της συσκευής, του ασανσέρ, είναι ανήκουστη! Αυτό που πιστεύω ότι αξίζει να σκεφτείτε είναι ότι όταν τα αυτοκίνητα θα είναι τελείως αυτόνομα, σαν ασανσέρ που πηγαίνουν από το ένα σημείο στο άλλο, δεν θα χρειαζόμαστε πάρκινγκ με τον τρόπο που τα ξέρουμε σήμερα, δεν θα χρειαζόμαστε φανάρια, δεν θα χρειαζόμαστε φώτα στους αυτοκινητοδρόμους, δεν θα χρειαζόμαστε πινακίδες… Γι’ αυτό και πιστεύω ότι θα αλλάξει τελείως ο κόσμος στο μέλλον! Η κινητικότητα του μέλλοντος, όπως τη βλέπουμε, είναι κάτι τελείως διαφορετικό από οχήματα που είναι απλώς έξυπνα και οδηγούν μόνα τους. Δεν πιστεύω ότι ποτέ, νομοθετικά ή στην πραγματικότητα, θα δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα, αναμεμειγμένα με αυτοκίνητα που οδηγούν οδηγοί και με πεζούς στους ίδιους δρόμους” σημειώνει.
Μεγάλες αλλαγές, ενδεχομένως ακόμη και μετακινήσεις πληθυσμών από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο, δεν αποκλείεται να προκαλέσει και η επέκταση των δικτύων 5ης γενιάς (5G), σύμφωνα πάντα με τον Νίκο Χρυσό, ο οποίος εκφράζει την πεποίθηση ότι το 5G θα βρίσκεται σε μαζική χρήση το 2020, ακόμη και σε χώρες χωρίς ανεπτυγμένη υποδομή. “Όπως το είδαμε και με το broadband (ευρυζωνικότητα) στο σπίτι, χώρες που δεν είχαν το αναλογικό broadband, “πήδηξαν” απευθείας στο ψηφιακό, χώρες που δεν είχαν το ψηφιακό, πήδηξαν απευθείας στις οπτικές ίνες. Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξεις τεχνολογία ανεβαίνοντας σκαλί-σκαλί. Μπορείς απλά να πηδήξεις. Η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια θέση απέναντι στο 5G που βρίσκεται όλος ο κόσμος. Έχει αρκετή υποδομή αυτή τη στιγμή και ό,τι καινούργιο χρειαστεί μπορεί να ξεκινήσει κατευθείαν σε 5G” σημειώνει.
Η ανάπτυξη του 5G θα επιτρέψει σημαντική πρόοδο και στη ρομποτική, χάρη στη βελτίωση του “latency” (σ.σ. καθυστέρηση μεταφοράς δεδομένων). Σήμερα, όπως εξηγεί ο κ.Χρυσός, εξαιτίας του latency, τα ρομπότ γίνονται πάρα πολύ ακριβά, το κόστος συντήρησης πολύ υψηλό και ο κάθε “εγκέφαλος” (στο ρομπότ) λειτουργεί ξεχωριστά στη λήψη αποφάσεων. Το 5G μπορεί να επιτρέψει τον έλεγχο, τον συντονισμό και τη χρήση best practices μεγάλου αριθμού ρομπότ από ένα data center, διαχωρίζοντας το μηχανικό τους μέρος από το “μυαλό” τους. “Αυτό θα ανοίξει φοβερούς ορίζοντες στο τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον.
Κατά τη γνώμη μου, θα έχουν την πιο δραματική επιρροή στα επόμενα 15 χρόνια… Πιστεύω ότι θα αλλάξουν τις πόλεις, τη ζωή μας, περισσότερο από ό,τι το Ιντερνετ ή οτιδήποτε άλλο μέχρι τώρα. Πιστεύω επίσης ότι υπάρχουν μερικά μεγάλα λάθη, που βλέπω αυτή τη στιγμή στα αυτόνομα οχήματα (…) Πιστεύω ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάζουμε τα αυτόνομα αυτοκίνητα τώρα, δηλαδή απλά να αφαιρέσουμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, δεν θα γίνει ποτέ εφαρμόσιμος. Δεν θέλουμε να κάνουμε πάρα πολύ έξυπνα αυτοκίνητα, τα οποία δεν έχουν οδηγούς. Δεν θέλουμε να τα αφήσουμε στους δρόμους και να συμπεριφέρονται όπως οι οδηγοί συμπεριφέρονται σήμερα, απλώς να το κάνουν χωρίς οδηγούς. Όταν αφαιρούμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, το πρώτο ερώτημα είναι αυτό: ποιος είναι υπεύθυνος όταν το αυτοκίνητο θα τρακάρει; Ποιος φταίει; Η δεύτερη ερώτηση: θα αγοράσω ένα τέτοιο αυτοκίνητο; Θα αγοράζουμε ακόμη αυτοκίνητα, όταν τα αυτοκίνητα θα πηγαίνουν μόνα τους;
Τα αυτόνομα αυτοκίνητα: αντί για αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα βλέπω σαν αυτοκίνητα ασανσέρ στον δρόμο. Ένα όχημα δηλαδή, που ανοίγει τις πόρτες, μπαίνεις μέσα και τις ξανανοίγει όταν θα φτάσεις. Σε ένα ξενοδοχείο σήμερα, όταν παίρνεις το ασανσέρ, δεν ζητάς το δικό σου ασανσέρ! Η έννοια σήμερα, του να έχεις ιδιοκτησία αυτής της συσκευής (του ασανσέρ) είναι ανήκουστη! (…) Αυτό που πιστεύω ότι αξίζει να σκεφτείτε είναι ότι όταν τα αυτοκίνητα είναι τελείως αυτόνομα, όταν είναι σαν ασανσέρ που πηγαίνουν από το ένα σημείο στο άλλο, δεν χρειαζόμαστε πάρκινγκ, δεν χρειαζόμαστε φανάρια, δεν χρειαζόμαστε φώτα στους δρόμους, δεν χρειαζόμαστε πινακίδες… Γι’ αυτό και πιστεύω ότι θα αλλάξει τελείως ο κόσμος στο μέλλον. To mobility of the future (κινητικότητα του μέλλοντος), όπως το βλέπουμε, είναι κάτι πολύ διαφορετικό από οχήματα που είναι απλώς έξυπνα και οδηγούν μόνα τους. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα μεταβατικό στάδιο, το βήμα το επόμενο θα είναι πολύ μεγάλο. Δε πιστεύω ότι ποτέ, νομοθετικά ή στην πραγματικότητα, θα δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα, αναμεμειγμένα με αυτοκίνητα που οδηγούν οδηγοί και με πεζούς στους ίδιους δρόμους.
Αν δώσουμε αυτονομία στο κάθε όχημα μόνο του να ταξιδεύει, θα καταλήξουμε ακριβώς στο ίδιο σύστημα που έχουμε σήμερα, απλώς χωρίς οδηγούς. Αν όμως ξαφνικά τα ενώσουμε όλα σε ένα σούπερ σύστημα- ασανσέρ, αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαν να κινούνται με εκατοντάδες μίλια την ώρα, χωρίς ποτέ να κινδυνεύει το ένα να χτυπήσει το άλλο…
Θα καταργηθεί η ιδιοκτησία του αυτοκινήτου;
Αν και είμαι από αυτούς που απολαμβάνουν πραγματικά την οδήγηση και για εμένα η οδήγηση ήταν πάντα ευχαρίστηση, ναι, το πιστεύω. Πιστεύω ότι θα δούμε τα πρώτα κέντρα πόλεων, που θα απαγορεύσουν την κίνηση σε άλλα οχήματα (πέραν των διασυνδεμένων αυτόνομων), στα επόμενα 10 με 30 χρόνια. ‘Ηδη, το πρόγραμμα SMLL (Smart Mobility Living Lab) ξεκινά τον Φεβρουάριο στο κέντρο του Λονδίνου… Tα πάντα αλλάζουν…
(Πηγή: Ολύμπιο Βήμα)