Τι σημαίνει η λέξη ΛΟΑΤΚΙ-

Τι σημαίνει η λέξη ΛΟΑΤΚΙ
Επιμέλεια: Θόδωρος Δημητριάδης
Ακούμε αυτήν την λέξη πολύ συχνά τώρα τελευταία, ιδιαίτερα με το νέο νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση μας για συζήτηση στη βουλή σχετικά με «τα ομόφυλα ζευγάρια και την τεκνοθεσία». Όμως, τι ακριβώς σημαίνει; Αναδημοσιεύουμε σημερινό (21-1-24) σχετικό άρθρο από την εφημερίδα ΝΕΑ:
«ΛΟΑΤΚΙ+: Στη σημερινή εποχή αν και βρισκόμαστε λίγο πιο μπροστά από προηγούμενες δεκαετίες, μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν χρησιμοποιεί τη σωστή ορολογία για να αναφερθεί σε ένα άτομο το οποίο ανήκει στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Να αναφέρουμε πως τα αρχικά ΛΟΑΤΚΙ+ σημαίνουν: Λεσβία, Ομοφυλόφιλος, Αμφιφυλόφιλος, Τρανς , Queer και Ίντερσεξ άτομα.
Η βασική ΛΟΑΤΚΙ+ ορολογία που υπάρχει είναι η ακόλουθη: Έκφραση φύλου: Αφορά στις εξωτερικές εκδηλώσεις του φύλου, όπως το όνομα, τις αντωνυμίες, τα ρούχα, το κούρεμα, τη συμπεριφορά, τη φωνή ή τα χαρακτηριστικά του σώματος.
Cisgender: Είναι ο όρος που χαρακτηρίζει τα άτομα τα οποία δεν είναι τρανς.
Trans: Είναι ένας όρος ομπρέλα, που αναφέρεται σε άτομα με μια ταυτότητα φύλου η οποία διαφέρει από αυτή που τους αποδόθηκε κατά τη γέννηση. Περιλαμβάνει άτομα όπως τρανς άνδρας, τρανς γυναίκα, non-binary, agender, genderqueer, genderfluid. Ισότητα στο γάμο: Εθνική νομοθεσία για τον γάμο η οποία περιλαμβάνει και ομόφυλα ζευγάρια. Intersex: Άτομα που γεννιούνται με χαρακτηριστικά φύλου που δεν ανήκουν συγκεκριμένα σε αρσενικές ή θηλυκές κατηγορίες ή ανήκουν ταυτόχρονα και στις δύο.
Cis-σεξισμός: Είναι οι διακρίσεις που υφίστανται τα άτομα όπως και ο αποκλεισμός που τους καταπιέζει, λόγω της έκφρασης φύλου τους. Ετεροκανονικότητα: Είναι η πεποίθηση πως η ετεροφυλοφιλία είναι η μόνη πιθανή σεξουαλικότητα και ο μόνος τρόπος για να είσαι κανονικός».
Λεσβία: Η γυναίκα που έλκεται σεξουαλικά ή και συναισθηματικά από γυναίκες.
Γκέι: Ένας άνδρας που έλκεται σεξουαλικά ή και συναισθηματικά από άνδρες. Τη λέξη γκέι μπορούμε να πούμε και για μια γυναίκα. Questioning: Είναι μια προσωπική διαδικασία διερεύνησης της αυτότητας φύλλου, της έκφρασης φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού.
Bisexual / Αμφιφυλόφιλα: Άτομα που αισθάνονται σεξουαλική ή/και συναισθηματική έλξη για πάνω από ένα φύλα. Ασέξουαλ: Άτομα που δεν βιώνουν καμία ή βιώνουν πολύ λίγη σεξουαλική έλξη.
Σεξουαλικός προσανατολισμός: Αναφέρεται στη συναισθηματική και σεξουαλική έλξη, και στενές και σεξουαλικές σχέσεις με άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου ή με περισσότερα από ένα φύλα.
Demisexual: Άτομα που βιώνουν σεξουαλική έλξη μόνο μετά τη δημιουργία ενός ισχυρού συναισθηματικού δεσμού με ένα άλλο άτομο. Φυλοδιαφορετικός-ή-ό: Ο όρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αρακτηρίσει ένα άτομο του οποίου η ταυτότητα φύλου διαφέρει από την υπική ταυτότητα φύλου και τους έμφυλους ρόλους και νόρμες που αποδίδονται κατά τη γέννηση.
Φυλομετάβαση: Περιλαμβάνει ιατρικά και νομικά βήματα όπως το να μιλήσει το άτομο στην οικογένεια χρησιμοποιώντας ένα διαφορετικό όνομα και νέες αντωνυμίες, το διαφορετικό ντύσιμο, η αλλαγή του ονόματος ή/και του φύλου σε νομικά έγγραφα, ορμονοθεραπεία και ενδεχομένως (αν και όχι πάντα) ένας ή περισσότεροι τύποι χειρουργικών επεμβάσεων.
Pansexual: Άτομα που έχουν ρομαντική, σεξουαλική ή συναισθηματική επιθυμία για άτομα ανεξαρτήτως ταυτότητας φύλου.
Queer: Όρος που είναι συμπεριληπτικός στα άτομα που δεν είναι ετεροφυλόφιλα ή/και cisgender -περιλαμβάνει λεσβίες, ομοφυλόφιλους άνδρες, αμφιφυλόφιλα και τρανς άτομα.
Επαναπροσδιορισμός φύλου: Αναφέρεται στη διαδικασία μέσω της οποίας τα άτομα επαναπροσδιορίζουν το φύλο με το οποίο ζουν, προκειμένου να εκφράσουν καλύτερα την ταυτότητα φύλου τους.
Gender queer: Άτομα που δεν ταυτίζονται με το αρσενικό/θηλυκό δίπολο αλλά βρίσκονται κάπου έξω ή μεταξύ αυτού.
Αλλαγή φύλου: Είναι πολύ συχνή η χρήση του όρου ΄΄αλλαγή φύλου΄΄ κι όμως είναι λάθος. Το ορθό είναι επαναπροσδιορισμός φύλου ή φυλομετάβαση και αυτό δείχνει ότι το άτομο εκφράζει την ταυτότητα φύλου που έχει, δεν την αλλάζει αυτή είναι η ταυτότητά του. Δεν υπάρχει αλλαγή.
Misgendering: Το Misgendering (όταν μιλάς σε/για κάποιο άτομο χρησιμοποιώντας διαφορετικό φύλο από το φύλο αυτού του ατόμου) είναι κακοποιητικό διότι καταργεί τον αυτοπροσδιορισμό του τρανς ατόμου, καθώς ο συνομιλητής του δεν ενδιαφέρεται για το πως αισθάνεται το τρανς άτομο αλλά να μην δυσκολευτεί ο ίδιος».
Μυστήρια πράγματα… Αμέτρητες και διαφορετικές οι απόψεις. Μια από αυτές, της Χριστιανικής Φοιτητικής Δράσης είναι η παρακάτω: «Λαμβάνοντας υπόψη την παραδοσιακή Ορθόδοξη ερμηνεία της Παλαιάς αι Καινής Διαθήκης, όπως αυτή εκφράζεται στη λειτουργική λατρεία της Εκκλησίας, τις μυστηριακές ακολουθίες, τους Ιερούς Κανόνες και τη ζωή και διδασκαλία των Αγίων, είναι σαφές ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία νστερνίζεται τις απόψεις εκείνων των Χριστιανών, ομοφυλόφιλων ή τεροφυλόφιλων, οι οποίοι βλέπουν τον ομοφυλοφιλικό ροσανατολισμό ως διαταραχή και ασθένεια, και οι οποίοι επομένως θεωρούν τις ομοφυλοφιλικές πράξεις αμαρτωλές και καταστροφικές.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας ανά τους αιώνες, αγιογραφικές περικοπές όπως οι επόμενες δεν επιτρέπουν οποιαδήποτε άλλη εκτός από την προφανή ερμηνεία:
Εάν ένας άνδρας κοιμηθεί με έναν άντρα όπως με μια γυναίκα, και οι δύο έχουν διαπράξει βδέλυγμα … (Λευιτικό κ΄ 13)
Γι’ αυτό το λόγο (δηλ. για την άρνησή τους να αναγνωρίσουν, να ευχαριστήσουν και να δοξάσουν το Θεό) ο Θεός τους παρέδωσε σε επαίσχυντα πάθη. Οι γυναίκες τους αντάλλαξαν τις φυσικές σχέσεις με τις παρα φύση, και παρομοίως οι άνδρες άφησαν τις φυσικές σχέσεις με τις γυναίκες και κάηκαν με φλόγα ακράτητης επιθυμίας μεταξύ τους, διαπράττοντας άνδρας με άνδρα επαίσχυντες πράξεις και λαμβάνοντας έτσι από τον ίδιο τους τον εαυτό το μισθό που τους άξιζε για την πλάνη τους (Ρωμ. α΄ 26-27).
Μην πλανάσθε! Ούτε οι πόρνοι, ούτε οι ειδωλολάτρες, ούτε οι μοιχοί, ούτοι εκθηλυμένοι, ούτε οι αρσενοκοίτες (δηλ. σοδομίτες, αυτοί που κοιμούνται με άντρες), ούτε οι πλεονέκτες, ούτε οι κλέφτες, ούτε οι μέθυσοι, ούτε οι υβριστές, ούτε οι άρπαγες δεν πρόκειται να κληρονομήσουν τη βασιλεία του Θεού. Και τέτοιοι ήσασταν κάποιοι από σας. Αλλά πλυθήκατε, αλλά αγιασθήκατε, αλλά δικαιωθήκατε με την επίκληση του ονόματος του Κυρίου Ιησού Χριστού και με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. στ΄ 9-11).
Αθέλητες Αμαρτίες
Σύμφωνα με την Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι όλες οι αμαρτίες σκόπιμες και ηθελημένες, και δεν είναι όλες οι αμαρτωλές πράξεις συνειδητές σε εκείνους που τις διαπράττουν. Τουλάχιστον όχι εξαρχής. Με μια λέξη, η αμαρτία δεν είναι πάντα κάτι για το οποίο ο ίδιος ο αμαρτωλός είναι απαραίτητα πλήρως και συνειδητά ένοχος. Υπάρχουν αμαρτίες που προκαλούνται από άγνοια ή από το πάθος στο οποίο υπόκειται κάποιος, αμαρτίες που “ενεργούν στα μέλη μας,” όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, ακόμη και ενάντια στη λογική και συνειδητή μας θέληση (δείτε Ρωμ. κεφ. 6-8). Τέτοιες είναι οι αμαρτίες οι οποίες
αναφέρονται στις προσευχές της Εκκλησίας μας και στις οποίες οι πιστοί ικετεύουν το Θεό για συγχώρηση και άφεση των αμαρτιών, όχι μόνο των εν γνώσει, αλλά και των εν αγνοία, όχι μόνο των εκουσίων, αλλά και των ακούσιων. Υπάρχουν αμαρτίες που είναι ακούσιες, αθέλητες, ανεπίλεκτες. Αμαρτίες που υπερνικούν τους ανθρώπους και τους αναγκάζουν μέσα από παράλογες ορμές και εξαρτήσεις, μέσα από την αδυναμία της σάρκας, τις συναισθηματικές παρορμήσεις και τις άκριτες επιθυμίες σε ενέργειες που οι ίδιοι δε θέλουν, και τις οποίες συχνά περιφρονούν και αποστρέφονται – ακόμα και όταν επιδίδονται σε αυτές. Αυτές είναι γνωστές από την παράδοση ως αμαρτωλά πάθη. Το γεγονός ότι αυτές οι αμαρτίες δεν επιλέγονται ελεύθερα δεν τις καθιστά ούτε στο ελάχιστο λιγότερο αμαρτωλές. Αμαρτάνω σημαίνει χάνω το στόχο, βγαίνω από τη διαδρομή, παρεκκλίνω, βεβηλώνω, παραβιάζω… Είτε η πράξη είναι συνειδητά ηθελημένη και σκόπιμα ενεργούμενη είτε όχι. Είτε ο παραβάτης προσωπικά πέφτει ελεύθερα και πλήρως στην αμαρτία, είτε όχι.
Εξαγορασμένοι αμαρτωλοί
Σύμφωνα με την Ορθόδοξη Παράδοση, οι Χριστιανοί είναι εξαγορασμένοι αμαρτωλοί. Είναι άνθρωποι που έχουν σωθεί από την ασθένεια και την αμαρτία, σωσμένοι από το διάβολο και το θάνατο με τη χάρη του Θεού μέσω της πίστης στον Ιησού Χριστό με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος: “και τέτοιοι ήσασταν κάποιοι από σας” (Α΄ Κορ. στ΄ 10). Βαπτίζονται εν Χριστώ και χρίζονται με το Άγιο Πνεύμα, προκειμένου να ζήσουν τη ζωή του Θεού μέσα στην Εκκλησία. Ομολογούν την πίστη τους μέσω της κανονικής συμμετοχής στη λειτουργική λατρεία και την ευχαριστιακή κοινωνία, που συνοδεύονται με συνεχή ομολογία, μετάνοια και τον ακλόνητο αγώνα ενάντια σε κάθε μορφή αμαρτίας, εκούσια ή ακούσια, η οποία προσπαθεί να καταστρέψει τις ζωές τους στον κόσμο αυτό και στον αιώνα το μέλλοντα. Ο ομοφυλόφιλος Χριστιανός καλείται σε μια ιδιαίτερα σκληρή μάχη. Ο αγώνας του είναι ιδιαίτερα άγριος. Δε γίνεται καθόλου ευκολότερη με την απρόσεκτη, αληθινά δαιμονική εχθρότητα εκείνων που περιφρονούν και γελοιοποιούν όσους φέρουν αυτό τον επίπονο και επαχθή σταυρό ούτε από την αστόχαστη, εξίσου δαιμονική αποδοχή ης ομοφυλοφιλικής δραστηριότητας από τους πλανημένους συνηγόρους και εφαρμοστές της. Όπως συμβαίνει με όλους τους πειρασμούς, τα πάθη και τις αμαρτίες – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι βαθιά, και πολλές φορές φαινομενικά ανεξάλειπτα ενσωματωμένες στη φύση μας λόγω της θλιβερής κληρονομιάς μας – ο ομοφυλοφιλικός προσανατολισμός μπορεί να θεραπευτεί και οι ομοφυλοφιλικές πράξεις μπορούν να πάψουν. Με το Θεό όλα τα πράγματα είναι δυνατά. Όταν οι ομοφυλόφιλοι Χριστιανοί είναι πρόθυμοι να αγωνιστούν, και όταν λαμβάνουν υπομονετική, συμπονετική και αυθεντικά αγαπητική βοήθεια από τις οικογένειες και τους φίλους τους – καθένας από τους οποίους αγωνίζεται με τους δικούς του πειρασμούς και τις αμαρτίες, γιατί κανένας δε μένει χωρίς αυτό τον αγώνα, υπό κάποια μορφή, και κανένας δεν είναι αναμάρτητος παρά μόνο ο Θεός – ο Κύριος εγγυάται τη νίκη με τους τρόπους που Αυτός γνωρίζει. Η νίκη, ωστόσο, ανήκει μόνο στις θαρραλέες ψυχές που αναγνωρίζουν την κατάστασή τους, συνειδητοποιούν τη δυσαρέσκειά τους, εκφράζουν το θυμό τους, ομολογούν τις αμαρτίες τους, συγχωρούν όσους τους προσβάλλουν (περιλαμβανομένων πάντοτε των γονέων και της οικογένειάς τους), και απλώνουν το χέρι τους για βοήθεια με αληθινή διάθεση να θεραπευτούν. Ο ίδιος ο Ιησούς υπόσχεται ότι οι άγιοι ήρωες που “υπομένουν μέχρι τέλους” κατά μήκος αυτού του “δύσκολου δρόμου που οδηγεί στη ζωή” σίγουρα “θα σωθούν” (Ματθ. ζ΄ 13, κδ΄ 13).
“…ο Κύριος εγγυάται τη νίκη με τους τρόπους που Αυτός γνωρίζει” (Του π. Thomas Hopko)