Μεταφορικό Ισοδύναμο και Τουρισμός
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
13o ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ-ΕΔΡΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗ
ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 6β,Τ.Κ.81100,ΤΗΛ. 22510-25634, e-mail: oee13pt@oe-e.gr
Αριθ. Πρωτ.:28
Μυτιλήνη, 23-06-22
Γράφει ο Πρόεδρος του 13ου ΠΤ Ανατολικού Αιγαίου,
Μπαρούτης Παναγιώτης
ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Κ. Πλακιωτάκης Ιωάννης.
Κοιν.: Ως πίνακας αποδεκτών
ΘΕΜΑ: ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Είναι κοινή διαπίστωση ότι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και ιδιαίτερα η Λέσβος
εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια βρίσκεται σε ένα αναπτυξιακό τέλμα που μαζί με
την δημογραφική συρρίκνωση δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα. Οι λόγοι πολλοί
και διάφοροι. Ασφαλώς και δεν αγνοούμε ότι τα χρόνια αυτά έχουν γίνει και έργα
χρήσιμα με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους που όμως δεν είχαν το αναμενόμενο
παραγωγικό αποτέλεσμα. Και αυτό μπορεί βάσιμα να αποδοθεί στο ότι η επιλογή των
έργων δεν ήταν τέτοια που θα οδηγούσε στην προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων
σημαντικού μεγέθους που θα είχαν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για τις τοπικές
οικονομίες. Μια ιδιαίτερα χαρακτηριστική περίπτωση, ιδιαίτερα για το νησί μας,
είναι το τουριστικό προϊόν.
Σε σχέση με αυτό με ιδιαίτερη ανησυχία πληροφορηθήκαμε την μεγάλη πτώση της
τουριστικής κίνησης στη Λέσβο για το μήνα Μάιο σε σχέση με τον ίδιο μήνα του
2019. Με μόλις 4741 αφίξεις στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης δεν μπορεί κανείς να
είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος για την περαιτέρω πορεία . Η εικόνα γίνεται ιδιαίτερα
καταθλιπτική όταν διαπιστώνεται πως η τουριστική δραστηριότητα στα υπόλοιπα
αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport είναι σημαντικά υψηλή. Χαρακτηριστικά
αναφέρεται η κίνηση του αεροδρομίου της Ρόδου με 298000 επιβάτες , της
Κέρκυρας με 169000 , των Χανίων με 150000 , Η σύγκριση είναι συντριπτική για
την περιοχή μας και το αναπάντητο ερώτημα, αν και ρητορικό, παραμένει: γιατί αυτή
διαιωνιζόμενη υπανάπτυξη; Και αλήθεια αν ο Προϋπολογισμός της Περιφέρειας των
500 συν 200 χιλ. ευρώ για την τουριστική προώθηση δεν υπήρχε πόσο χειρότερα θα
ήταν τα πράγματα;
Είναι προφανές από τα παραπάνω στοιχεία ότι η βαριά βιομηχανία της Χώρας ,
όπως είναι ο Τουρισμός, δεν γνωρίζει ιδιαίτερη ανάπτυξη στο νησί μας. Είναι μια
κατάσταση που δυστυχώς διαιωνίζεται για δεκαετίες όταν άλλες νησιωτικές περιοχές
πραγματοποιούσαν και συνεχίζουν να πραγματοποιούν πραγματικά άλματα. Έτσι
μπαίνει φυσιολογικά το ερώτημα αν θα αποδεχτούμε ως μοιραίοι και άβουλοι αυτή
την κωματώδη κατάσταση ή θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να δώσουμε επιτέλους
μια προοπτική στον τουριστικό τομέα.
Εμείς σαν Οικονομικό Επιμελητήριο πολλές φορές γράψαμε και εισηγηθήκαμε για
την χρησιμότητα δημιουργίας ενός Master Plan για τον τουρισμό που θα
συμμετείχαν η Περιφέρεια , οι Δήμοι και οι φορείς και που θα έπρεπε να
ακολουθηθεί από όλους , σύμφωνα με τις δυνατότητες τους και να επικαιροποιείται
κάθε χρόνο όπως στο Νότιο Αιγαίο, την Κρήτη και σε άλλες περιοχές που έχουν
τουρισμό. Δυστυχώς όμως δεν εισακουσθήκαμε.
Η δική μας, λοιπόν, άποψη είναι ότι πολλά μπορεί να γίνουν για να ξεφύγουμε από
το τέλμα. Δυστυχώς , όμως, αντί να παίρνονται μέτρα που θα δώσουν ώθηση στην
τουριστική αγορά παρατηρείται μια αντιπαραγωγική κατανομή εθνικών και
κοινοτικών πόρων. Δεν παρατηρήσαμε, για παράδειγμα, καμία ενέργεια της
Περιφέρειας για την διεύρυνση εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου
σε τρόπο που να καλύπτει και τους ημεδαπούς επισκέπτες, μη μόνιμους κατοίκους
της Περιφέρειας. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αυξήσει τις επισκέψεις για
παραθερισμό στο νησί. Αλλά όχι μόνο δεν δραστηριοποιείται στην επέκταση του
μέτρου αλλά δεν δείχνει ιδιαίτερο ζήλο στην υποστήριξη του καθώς δεν εκδηλώνει
καμία ουσιαστική αντίδραση στην προκλητική αναβλητικότητα στην αποζημίωση
των δικαιούχων φυσικών προσώπων που έχει γίνει μέχρι 30/09/21 και των
επιχειρήσεων μέχρι 30/06/21. Εδώ ας υπενθυμίσουμε το μνημειώδες σχόλιο του
αρμόδιου υπουργού ότι “οι νησιώτες δεν δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το
μεταφορικό ισοδύναμο”! Δηλαδή τους δίνουν οικονομική ενίσχυση αλλά αυτοί δεν
δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Θεωρούμε πως η περιφερειακή αρχή σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές στα
πλαίσια μιας αναπτυξιακής προοπτικής θα μπορούσε να συγκεντρώσει και να
διαχειριστεί καλύτερα τους σημαντικούς χρηματικούς πόρους με τους οποίους να
επιδοτήσει το κόστος μετακίνησης στην νησιωτική μας περιφέρεια απαιτώντας
παράλληλα και την συνεισφορά της Πολιτείας για την Περιφέρεια μας που τόσο έχει
πληγεί από το μεταναστευτικό.
Η επίκληση δημοσιονομικών δυσκολιών δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογητικό
παράγοντα τη στιγμή που δεν έχει γίνει καμία κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση.
Ένα στοιχείο που επιπλέον θα θέλαμε να θίξουμε είναι το κατά πόσον η επιδότηση
του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων μετακυλύεται, όπως θα έπρεπε , στους
καταναλωτές και δεν το καρπώνονται οι ωφελούμενες επιχειρήσεις. Ένας έλεγχος
στο ζήτημα θα ήταν και αναγκαίος και χρήσιμος.
Η αλματώδης αύξηση στα ναύλα για τις νησιωτικές περιοχές κατά 25-30 % κάνει
επιτακτική την ανάγκη ευέλικτης προσέγγισης από την Πολιτεία και τις σχετικές
Περιφέρειες ιδίως όσον αφορά τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρίες που
δραστηριοποιούνται στις περιοχές αυτές. Αυτό εξάλλου αποτελεί και εισήγηση του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς της Επιτροπή.
Κλείνοντας με το κρίσιμο θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου θέλουμε να
τονίσουμε ότι:
-ελπίζουμε η απαράδεκτη κωλυσιεργία της πολιτείας να ανταποκριθεί έγκαιρα στο
θεσπισμένο αυτό μέτρο δεν αποτελεί προανάκρουσμα για την ολοκληρωτική του
κατάργηση.
-στο θέμα αυτό δεν δικαιολογούνται δεύτερες σκέψεις υπαγορευόμενες από στενό
κομματικό συμφέρον.
-η Πολιτεία ,οι βουλευτές , Περιφερειακή Αρχή και οι Δήμοι να εξετάσουν
σοβαρά την δυνατότητα επέκτασής του στους μη μόνιμους ημεδαπούς επισκέπτες.
Ο Πρόεδρος του 13ου ΠΤ Ανατολικού Αιγαίου,
Μπαρούτης Παναγιώτης