Περιοδικό

Ντομάτα ή παντζάρι;

Ντομάτα ή παντζάρι;

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

Οι ντομάτες είναι το πιο εύκολο λαχανικό για να κάνουμε μια σαλάτα, ιδίως την «χωριάτικη». Είναι και πολύ νόστιμες.

Εντούτοις, όπως όλα τα λαχανικά και φρούτα, έχουν κι αυτές τον «καιρό» τους. Το λέει και η παροιμία,

«Κάθε πράγμα στον καιρό του, και τον Αύγουστο κολιός,

την πιο νόστιμη ντομάτα καλοκαίρι θα την τρως…».

Πράγματι, οι ντομάτες που τρώμε το χειμώνα δεν είναι ίδιες με τις καλοκαιρινές που τις ψήνει ο ήλιος και τις κάνει πιο νόστιμες.

Εκτός από αυτό, το καλοκαίρι είναι πάμφτηνες, ενώ το χειμώνα πολύ πιο ακριβές.

Το χειμώνα έχουμε κι άλλα λαχανικά για σαλάτα ή για φαγητό. Όπως, π.χ. το παντζάρι. Που είναι πραγματικά «θαυματουργό».

 

Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες απέδειξαν ότι τα παντζάρια μπορούν να βοηθήσουν σε σημαντικούς τομείς της υγείας μας, όπως είναι η υπέρταση, ο διαβήτης, η άνοια και η δυσκοιλιότητα.

Θρεπτική αξία
Ένα φλιτζάνι από παντζάρια περιέχει 58 θερμίδες, 13 γραμμάρια υδατάνθρακα (συμπεριλαμβανομένων 9 γρ. ζάχαρης και 4 γρ. ινών) και 2 γραμμάρια πρωτεΐνης. Παρέχει το 1% των ημερήσιων αναγκών του μέσου ατόμου σε βιταμίνη Α, το 2% σε ασβέστιο, το 11% της βιταμίνης C και το 6% του σιδήρου.
Τα παντζάρια είναι μια πλούσια πηγή φυλλικού οξέος και μαγγανίου, ενώ περιέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες θειαμίνης, ριβοφλαβίνης, βιταμίνης Β-6, παντοθενικού οξέος, χολίνης, βεταΐνης, μαγνησίου, φωσφόρου, καλίου, ψευδαργύρου, χαλκού και σεληνίου.
Έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε διαιτητικά νιτρικά οξέα, τα οποία πιστεύεται ότι είναι ο λόγος για τον οποίο συνεισφέρουν με τόσο αποτελεσματικό τρόπο σε πολλούς τομείς της ανθρώπινης υγείας.

Από ποιες ασθένειες προστατεύουν τα παντζάρια
Υγεία της καρδιάς και αρτηριακή πίεση:

Έρευνα του 2008 που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Hypertension, έδειξε ότι η κατανάλωση μισού λίτρου από χυμό παντζαριών την ημέρα, μείωσε αισθητά την αρτηριακή πίεση σε ομάδα υγιών εθελοντών. Αντίστοιχα ήταν τα αποτελέσματα και δεύτερης έρευνας του 2010, όπου οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι ο χυμός παντζαριών μειώνει την υπέρταση και σε ασθενείς με καρδιοαγγειακά προβλήματα.

Άνοια:

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο Wake Forest διαπίστωσαν ότι ο χυμός από παντζάρι βελτιώνει την οξυγόνωση του εγκεφάλου, μειώνοντας έτσι την εξέλιξη των συμπτωμάτων της άνοιας σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Η ροή αίματος σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου μειώνεται με την πάροδο του χρόνου και αυτό οδηγεί σε γνωστική εξασθένηση και άνοια. Ο χυμός από παντζάρι (ως μέρος μια διατροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε νιτρικά οξέα) βελτιώνει την ροή του αίματος (και άρα του οξυγόνου) σε αυτές τις περιοχές του εγκεφάλου.

Διαβήτης:

Τα παντζάρια περιέχουν ένα αντιοξειδωτικό που είναι γνωστό ως α-λιποϊκό οξύ και το οποίο έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τα επίπεδα γλυκόζης, αυξάνει την ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη και προστατεύει από το οξυδωτικό στρες σε ασθενείς με διαβήτη.

Δυσκοιλιότητα:

Η μεγάλη περιεκτικότητα των παντζαριών σε φυτικές ίνες βοηθάει στην καλύτερη λειτουργία του εντερικού συστήματος, περιορίζοντας τις περιπτώσεις δυσκοιλιότητας.

Φλεγμονή:

Η χολίνη είναι ένα πολύ σημαντικό και πολύπλευρα θρεπτικό συστατικό στο παντζάρι, που βοηθά στον ύπνο, την κίνηση των μυών, τη μάθηση και τη μνήμη. Η χολίνη βοηθά επίσης να διατηρηθεί η δομή των κυτταρικών μεμβρανών, συμβάλλει βοηθά στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων, στην απορρόφηση του λίπους και μειώνει τη χρόνια φλεγμονή.

 

Να και μια συνταγή για σαλάτα με παντζάρια και σκορδαλιά.

Συνοδεύει τέλεια ψαρικά αλλά και κρεατικά. Τρώγεται ευχάριστα ζεστή αλλά και κρύα. Συνοδεύει τέλεια όλα τα νηστίσιμα φαγητά, ιδιαίτερα τον μπακαλιάρο στο γεύμα της 25ης Μαρτίου.

ΥΛΙΚΑ

1 κιλό παντζάρια

400 γρ. μπαγιάτικο χωριάτικο ψωμί μουλιασμένο και στυμμένο.

5-6 σκελίδες σκόρδο πολτοποιημένο

Ελάχιστο ξύδι

1 φλιτζάνι ελαιόλαδο

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Πλένουμε καλά βολβούς και φύλλα, ιδίως τους βολβούς.

Κόβουμε τους βολβούς από τα φύλλα.

Κόβουμε στη μέση τους βολβούς.

Τους βράζουμε χωριστά από τα φύλλα γιατί θέλουν περισσότερο χρόνο.

Σε νερό που βράζει πριν τους βάλουμε μέσα.

Το ίδιο χωριστά τα φύλλα, αλλά με λίγο αλάτι.

Ξεφλουδίζουμε τους βρασμένους βολβούς όταν κρυώσουν

τους κόβουμε σε κύβους ή ροδέλες και τους αραδιάζουμε σε πιατέλα γύρω-γύρω. Στη μέση της πιατέλας θα βάλουμε τη σκορδαλιά.

Πώς κάνουμε τη σκορδαλιά:

Με το μπλέντερ, βάζουμε μέσα το ψωμί, τις σκελίδες το σκόρδο, το ελαιόλαδο, λίγο ξύδι και αλάτι και χτυπάμε τα υλικά.

Βάζουμε τη σκορδαλιά στη μέση της πιατέλας.

Από πάνω ρίχνουμε στην πιατέλα λίγο ακόμα ελαιόλαδο.

Η σαλάτα μας είναι έτοιμη για σερβίρισμα.

‘Ενα επιδόρπιο που ταιριάζει απόλυτα είναι ο τραγανός μαστιχάτος χαλβάς Αχιλλαδέλη που λιώνει στο στόμα (από τους 4 χαλβάδες που παράγονται στη Λήμνο και έχουν βραβευτεί σε διεθνείς εκθέσεις (βανίλια, κακάο, με αμύγδαλο, ταχίνι ολικής άλεσης και με θυμαρίσιο μέλι). Η βιοτεχνία Αχιλλαδέλη (τηλ. 2254061250 achilladelislemnos@yahoo.gr ) εκτός από χαλβά εδώ και 60 χρόνια παράγει τα περίφημα παραδοσιακά λουκούμια και τα 28 διαφορετικά γλυκά κουταλιού. Θα τα βρείτε: Στην Αθήνα: 1) Αθηνάς 27, κέντρο 2) Αγ.Μελετίου 78, κέντρο 3) Πελοποννήσου 10 Αγ. Παρασκευή 4) Χατζηχρήστου 8 Ακρόπολη 5) Κνωσού 14 Γλυφάδα 6) Ελ.Βενιζέλου 7 Ν.Ιωνία, 7) Π.Ράλλη 457 & Μουσών 44 Νίκαια. Στον Πειραιά Κουντουριώτου 159, στο Παλ.Φάληρο Αχιλλέως 72. Στη Θεσσαλονίκη:1) Εθν.Αντιστάσεως 7Α Καλαμαριά, 2) Βικτ.Ουγκώ 4 Olicatessen, 3) Βασ.Ηρακλείου 26 “Εδώδιμον”, 4) Κομνηνών 12 “Το Παντοπωλείο της Θεσσαλονίκης”, 5) Κων.Καραμανλή 42 “Bios Coop”, 6) Προφ.Ηλία 24 Πυλαία “Biofruit”, 7) Εμπορικό Κέντρο Πανόραμα “Εκλεκτά της Γης”, 8) Περιοχή αεροδρομίου “Φρουτομαγεία” 2310463528.

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης
Close
Back to top button