2025
Περιοδικό

Στροφές ή ευθεία;

Στροφές ή ευθεία;

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης 

 

Κάποτε ρώτησαν έναν γαϊδαράκο, σαν αυτούς που έχουµε στη Σαντορίνη και σε μερικά άλλα νησιά µας, που ανεβοκατεβαίνουν φορτωμένοι καλντερίµια και ανηφοριές – ποια διαδροµή του άρεζε περισσότερο, η ανηφόρα ή η κατηφόρα!  Περιμένοντας ίσως να απαντήσει ότι προτιμάει την κατηφόρα. Κι αυτός απάντησε, «Γιατί ρε παιδιά, χάθηκε ο ίσιος δρόµος;».

 

Η μεγαλύτερη ευθεία σε αυτοκινητόδρομο στον πλανήτη γη, η οποία ξεπερνά σε μήκος τα 1.000 χιλιόμετρα βρίσκεται στη Σαουδική Αραβία. Ο αυτοκινητόδρομος 85 (Highway 85) συνδέει την πόλη Jubail, στις ακτές του Περσικού Κόλπου με την πόλη Turaif, η  οποία βρίσκεται στα σύνορα με την Ιορδανία. Η απόσταση που χωρίζει τις δύο πόλεις είναι 1.116 χιλιόμετρα και ο συγκεκριμένος δρόμος διασχίζει την πέμπτη μεγαλύτερη έρημο στον κόσμο. Πέρα από τις ελάχιστες καμπές, στα 1.116 χιλιόμετρα του Highway δεν θα συναντήσει κανείς στροφές, γεγονός που καθιστά τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο ένα πραγματικό… αξιοθέατο και μια μοναδική εμπειρία για τους λάτρεις των μεγάλων ευθειών. Βέβαια, παρά την ευκολία που προσφέρει η χάραξη ενός αυτοκινητοδρόμου στη μέση της αραβικής ερήμου, ο μέσος χρόνος που απαιτείται ώστε να καλυφθεί η απόσταση των 1.116 χιλιομέτρων αγγίζει τις 10 ώρες, κι αυτό εξαιτίας των αυστηρών ορίων ταχύτητας.

Η δεύτερη ασφαλτοστρωμένη ευθεία την οποία μπορεί να διανύσει κανείς στη Σαουδική Αραβία με αυτοκίνητο είναι 255 χιλιόμετρα, ενώ μια άλλη ευθεία με 207 χιλιόμετρα ευθείας γραμμής συνδέει δύο πόλεις στη Παραγουάη της Λατινικής Αμερικής, Από τη συγκεκριμένη λίστα δεν θα μπορούσαν να λείπουν φυσικά και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και η Αυστραλία με παρόμοιες ευθείες

Για πολλούς ο πιο επικίνδυνος δρόμος στον κόσμο βρίσκεται στην Αυστραλία όπου επί 146 χιλιόμετρα δεν συναντάς ούτε μια στροφή!  Η κούραση από απραξία και ανία, ιδίως εάν το αυτοκίνητο σου έχει αυτόματο γκάζι, είναι θανατηφόρα και οι οδηγοί σταματούν κάθε 30 λεπτά για να μην από κοιμηθούν πάνω στο τιμόνι. Να περπατήσουν μερικά μέτρα να ξεμουδιάσουν και να ξεπιαστούν, να ξυπνήσουν. Ακόμα κι αν έχεις βάλει το ραδιόφωνο μουσική και τραγούδια, κάποια στιγμή θα σε αποκοιμίσουν σαν νανούρισμα.

Αυτά λένε οι πολεοδόμοι που ξέρουν ότι ένας δρόμος πρέπει να έχει στροφές ώστε ο οδηγός να είναι ενεργός και να μην προκαλείται υπνηλία.

(Πηγή: Car & Moto και National Geographic)

 

Εντάξει. Σύμφωνοι.

Όμως οι πολεοδόμοι, κυρίως όμως ο Δήμος, το Επαρχείο, η Περιφέρεια, ο Υπουργός Μεταφορών και οι βουλευτές μας, πρέπει να πουν κάτι και για τους ελληνικούς δρόμους, τους επαρχιακούς, ιδιαίτερα στα νησιά, με τις αμέτρητες και επικίνδυνες στροφές, συχνά χωρίς ορατότητα, χωρίς επαρκή σήμανση και πινακίδες, με ανηφοριές και κατηφοριές, με κακοτεχνίες και συχνά παγίδες στο οδόστρωμα, όπου η μηχανή του αυτοκινήτου υποφέρει και ανάβει και βράζει με τις συνεχείς αλλαγές ταχύτητας κάθε 50 μέτρα, από 2η σε 3η, πάλι πίσω σε 2η ή 1η κ.ο.κ.. και η κατανάλωση της βενζίνης είναι τριπλάσια έως πενταπλάσια. Πολλοί από αυτούς έχουν γίνει στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, δηλαδή πριν από έναν αιώνα!

Και στην Αυστρία έχει βουνά, τις Άλπεις, κι εκεί υπάρχουν στροφές, εναλλαγές λίμνες και χιονοκορφές. Το ίδιο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. στην Νορβηγία με τα φιόρδ. Αλλά εκεί οι δρόμοι είναι ασφαλείς, υπάρχουν και υπερσύγχρονα τούνελ και γέφυρες όπου χρειάζεται…

Κάτι λέει ο Βασίλης Τερλέγκας για τον ίσιο δρόμο:

https://youtu.be/2HCcziKWxSs

Δείτε περισσότερα

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης
Close
Back to top button